Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Druk met inventarisatie, maar we liggen op schema'

Sligro: 'Eerlijk en Heerlijk' moet duidelijkheid scheppen bij consument

Tholen - Begin januari volgend jaar introduceert Sligo Food Group het concept 'Eerlijk en Heerlijk'. Dit maakte de organisatie vorige maand bekend. Sligro wil het voor klanten mogelijk maken om producten te selecteren op basis van diverse criteria: biologisch, eerlijke handel, duurzaam en streekproduct. Dit wordt op het schap en op een website aangeven en in het geval van een huismerk ook op de verpakking.

"Vorige maand zijn we begonnen met het opstarten van het 'Eerlijk en Heerlijk'-concept. Dit gaat de goede kant op, we liggen op schema. De bedoeling is dat het concept vanaf januari 2011 in de schappen te zien is", vertelt Wilco Jansen van Sligro Food Group. Sligro is op dit moment druk bezig met de inventarisatie. Dit is een hele klus, het gaat om honderden producten. "We willen consumenten helpen bij het maken van een keuze, de herkenbaarheid vergroten. Zij zien door de hoeveelheid aan keurmerken vaak door de bomen het bos niet meer."

Eerlijk en Heerlijk is geen nieuw merk, benadrukt Wilco, het geeft meer informatie over de eigenschappen en het proces achter producten. "Wij gaan geen discussies voeren over labels en certificeringsorganisaties die daar achter zitten. Maar het kan niet zo zijn dat een merk zomaar iets roept, zonder dat zij daadwerkelijk kunnen bewijzen dat zij bijvoorbeeld biologisch of duurzaam werken. Heeft het inhoudelijke waarde? Wij kijken naar wat er achter zit. Wat men zegt, moet wel gegrond zijn."

"Het is een enorme klus om het voor elkaar te krijgen en daarna te onderhouden, maar dit is het waard." Hij merkt een duidelijke verschuiving in de beeldvorming over eerlijke producten. "Ik ben afgelopen vrijdag op het Beter Eten-congres geweest. Je merkt aan alles dat men erkent dat eerlijke producten de hype voorbij zijn." Wilco heeft er alle vertrouwen in dat het concept een succes wordt. "Ik ben in ieder geval erg positief. Onder meer MVO Nederland en de Dierenbescherming hebben al aangegeven er erg blij mee te zijn."