Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De ogen en de oren van de retailer en teler"

Naturelle werkt aan verdere professionalisering

Tholen - "Als je bij ons koopt, koop je bij de teler", zegt Cindy van de Velde, algemeen directeur van Naturelle. Als onderdeel van The Greenery vertegenwoordigt Naturelle de teler rechtstreeks. Doordat de organisatie nog vrij kleinschalig is, kunnen ze nog flexibel zijn. "We vragen de klant wat ze willen, wat hun strategie en waarden zijn en daar sluiten we dan onze dienstverlening op aan", zegt Cindy.

"Naturelle is de ogen en de oren van de retailer en voor de teler. We denken mee, zijn pro-actief. Wanneer bijvoorbeeld door weersomstandigheden een bloemkooloogst niet volgens planning verloopt, is het belangrijk om dit direct te communiceren. De klant snapt dat best en samen zoeken we dan een oplossing. Communicatie is erg belangrijk." Berry Olsthoorn, commercieel manager van Naturelle, beaamt dit. "Wij genieten het vertrouwen van de telers om hun producten te vermarkten. Voordeel is dat wij de emotie eruit kunnen halen, voor ons is het eenvoudiger om te besluiten tot een prijsverlaging dan voor een teler", legt Berry uit.


Cindy van de Velde en Berry Olsthoorn

Cindy is in februari aangesteld als algemeen directeur. "Ik heb het buitengewoon naar mijn zin. Hiervoor was ik al drie jaar werkzaam bij The Greenery. Mijn taak is om Naturelle verder te professionaliseren", vertelt ze. Dit gaat haar tot nu toe in ieder geval goed af. "Het gaat hard de goede kant op. Voor het commerciële gedeelte is Berry in maart aan boord gekomen. Hij kende de AGF-markt en aan hem kon ik deze taak dus zeker toevertrouwen", aldus Cindy. Berry beaamt dit, ze zijn samen het avontuur aangegaan. "Onze komst bracht wel wat veranderingen met zich mee voor de medewerkers, maar dit gaat erg goed. We waarderen het ook wanneer ze met verbetervoorstellen komen", zegt Cindy.

Aan de hand van een stappenplan willen ze Naturelle verder brengen. "Er is behoefte aan een verdere professionalisering binnen de bio-sector. Daarom werken we bijvoorbeeld met retailers samen, we denken met hen mee over de invulling van het assortiment en de schappen. We kunnen dit onder meer realiseren door samenwerking met onze collega's binnen The Greenery. Door het aanbod van The Greenery en Naturelle te combineren kunnen we uiteindelijk een integraal AGF-plan gaan bieden aan de retail. Hier zit zeker nog groei in", legt Berry uit.



Door de krachten met partner Bio+ te bundelen wil Naturelle de consument bereiken. "Het is cruciaal om aan de consument uit te leggen wat bio is. Ik merk dat de sector hier steeds verder in gaat. De kennis en kracht van verschillende categorieën wordt binnen Bio+ als het ware bij elkaar gevoegd. Zo ontstaat er een merk met een breed assortiment biologische producten." Cindy ziet de toekomst erg positief in. "Kijk alleen maar naar de mooie groeicijfers van de markt voor biologische AGF. Retailers onderschrijven steeds meer het belang van bio. Het is steeds meer een voorwaarde en niet langer alleen een manier om je als winkel te onderscheiden, wel willen supermarkten zich wat betreft de invulling van het bio-assortiment van elkaar onderscheiden", aldus Cindy. Berry voegt hier aan toe dat het gunstig is dat de consument steeds kritischer wordt.



Toch zijn er zeker lastige aspecten, de bio-sector moet minder kwetsbaar worden. "De kleinschaligheid is het lastigst, we moeten werken met kleinere coupures. Toch neemt dit wel een vlucht", zegt Berry. "Bio moet verpakt worden zodat de consument zeker weet dat hij/zij een biologische product koopt. Dit maakt het product duurder dan een onverpakt product. Het is een uitdaging om dit op een andere manier voor elkaar te krijgen. Schaalvergroting is ook een belangrijke stap in het omlaag brengen van de productiekosten", aldus Berry. Cindy haakt hier op in door te vertellen over het 'vliegwiel': "Door nauw samen te werken binnen de keten kan de kwaliteit verbeteren en schaalvergroting plaatsvinden, dit zal zich doorvertalen in de prijzen."

Zelf is Cindy inmiddels helemaal overgegaan op biologisch voeding. "Eerst was ik echt geen bio-consument, maar inmiddels noem ik mezelf een 'believer'. Ik geloof echt dat bio gezonder is en al mijn boodschappen zijn biologisch." Berry is er ingerold, hij zegt zelf nog niet geïnfecteerd te zijn door het 'bio-virus'.



Naturelle maakt onderdeel uit van The Greenery. Het is een dochterbedrijf dat EKO-gecertificeerd is en zich specialiseert in biologische en Fair Trade producten. Naturelle is de hoofdleverancier van Bio+ producten in de categorie AGF. Samen met binnen- en buitenlandse biologische telers zorgt Naturelle er dagelijks voor dat de lekker, verse biologische groenten, fruit en paddenstoelen geleverd kunnen worden.

Kijk op deze websites voor meer informatie: www.bio-plus.nl en www.naturelle.thegreenery.com