In 2009 zijn drie werkgroepen van biologische geitenhouders opgericht, rond de thema’s: Productontwikkeling, Marketing en PR, Kwaliteit en Keten. Eind juni 2010 is een workshop geweest, waar de werkgroepen hun insteek hebben gepresenteerd aan externe deskundigen uit de levensmiddelenindustrie, vlees- en voedselindustrie en horeca. Daaruit is naar voren gekomen dat het nog niet makkelijk is om geitenlammerenvlees op een unieke wijze in de markt te positioneren en dat vierkantsverwaarding – kunnen alle onderdelen van het karkas voor een goede biologische prijs afgezet worden? – via alleen de horeca en catering lastig is.
Meer collectief optrekken?
Eind 2010 verwacht men gezamenlijk lijnen uitgezet te hebben voor de toekomstige marktbenadering. De individuele aanpak blijkt te ad hoc en te veel individuele energie te kosten. Een gedachte is om te starten met een kleine groep biologische geitenhouders, die gezamenlijk aan de markt kan leveren. Van individuele vermarkting naar een professionelere groepsaanpak. Op dit moment wordt verkend hoe deze slag het beste kan worden gemaakt, zodat individuele geitenhouders er het meeste voordeel mee behalen. Daarbij is ook aandacht nodig voor de mogelijk verschillende visie op de marktbenadering tussen grotere en kleinere biologische geitenhouders. Eind september starten de gesprekken hierover met de werkgroepen.Volledige vermarkting product
In deze context is ook de volledige verwaarding van het hele product heel belangrijk. Biologische geitenhouders bedienen van oorsprong de innovators, het exclusievere topsegment: restaurants en horeca. Langzaam maar zeker ontstaat in dit denken ook een verschuiving. Een punt van aandacht is of het spreiden van de afzet over verschillende marktsegmenten tot een betere afzet leidt met een goede prijs .Gevarieerde recepten
Een hobbel bij de vermarkting van geitenvlees is dat horeca en consumenten vaak niet weten hoe ze het moeten bereiden. De werkgroep Productontwikkeling is daarom druk bezig gevarieerde recepten te ontwikkelen, maar ook om koks meer uit te dagen om zelf met ideeën voor lekkere recepten te komen. Ook Q-koorts belemmerde de verkoop: de horeca wacht omdat consumenten terughoudend zijn. Het tij is nu gekeerd. De tijd lijkt rijp om in Nederland meer biologisch geitenvlees af te zetten.Contact informatie: Harry Kortstee, LEI van Wageningen UR
Bron: BioKennis