'Het gaat om het verhaal erachter'

Biologica trots op vooruitgang biologische sector

Tholen - Biologica is in 1999 ontstaan na een fusie van een consumenten- en een producentenorganisatie. De organisatie focust haar acties op twee takken, vertelt Marian Blom van Team Kennis & Innovatie en projectleider Regelgeving. "We ondersteunen telers in hun werkzaamheden, maar willen ook de band tussen consumenten en telers vergroten. Biologica wil de sector een stem geven en verder ontwikkelen. Dit doen we onder meer door in het project Bioconnect de samenwerking te zoeken tussen sector en onderzoek te versterken en zo de kennis te verhogen." Directeur Koen van der Drift benadrukt dat Bioconnect uniek is. "Met de onderzoekskant spelen we in op praktijkvragen die telers en handelaren hebben. De informatie die hieruit komt delen we via BioKennis."

Met Bioconnect ondersteunt Biologica vraaggestuurd onderzoek, de resultaten kunnen direct in de praktijk gebruikt worden. "Ook de gangbare sector kan hierbij baat hebben,de conventionele en biologische telers kunnen zeker van elkaar leren”, zegt Marian. Zo is er bijvoorbeeld vanuit beide hoeken veel interesse voor het GPS-systeem waarmee vaste rijpaden bepaald kunnen worden. Hierdoor wordt er minder grond bereden en blijft de bodemstructuur beter intact. "Steeds meer telers zien het belang van een goede bodem in", zegt ze. Koen beaamt dit, hij is blij dat steeds meer telers zich dit realiseren. Telers die leren van elkaar. "Wat dit betreft hopen we een beetje op een sneeuwbaleffect", zegt Koen. Biologische telers hebben vaak ook dezelfde vragen als gangbare telers, bijvoorbeeld als het gaat om bewaring van producten, of houderijsystemen in de melkvee. Biologisch gaat dan soms wel een stap verder, bijvoorbeeld door te experimenteren met een kalf langer bij de koe te laten. "Een kalfje bij de moeder zorgt bijvoorbeeld voor rust in de kudde", aldus Koen.



"Cruciaal is dat we biologisch dichtbij brengen, de consument moet een band krijgen met daar waar het geproduceerd wordt. Er wordt hiermee niet alleen een band gecreëerd, ook de teler is hiermee geholpen. Dit is typisch Biologica: de burger kennis laten maken met de 'roots' van de producten", aldus Marian. Dit gaat niet altijd even gemakkelijk. "Bij ons Adopteer een kip-project merkten we dat telers dit toch wel eng vinden, de consument stelt kritische vragen waardoor zij zich heel open op moeten stellen. Wel levert dit veel op, vanuit deze wisselwerking is bijvoorbeeld besloten om een goede uitloop verder te stimuleren door deze aantrekkelijker te maken", vult ze aan. Koen: "Het gaat om het verhaal erachter. Het dier moet een goed leven geleefd hebben."

Trots

Biologica is verheugd dat de afzet in de catering de laatste jaren enorm gegroeid is. "Dit kwam aanvankelijk niet goed op gang. Biologische producten waren niet altijd in die hoeveelheid, prijs of vorm beschikbaar waarmee de bedrijfscatering gewend was te werken. Dit vergde een aantal jaren van aanpassing", vertelt Marian. Het heeft ook geholpen dat de overheid zich verplicht heeft biologische producten in haar bedrijfsrestaurants aan te bieden. Ook is ze er trots op dat de consumptie van biologische producten, zelfs in een tijd dat de totale consumptie van voedingsmiddelen stabiel blijft of zelfs daalt, gegroeid is. "Dit bewijst toch dat biologisch een trouwe groep afnemers heeft", aldus Marian. De verruiming van het biologische assortiment is ook een mooie ontwikkeling, dit is onder meer het gevolg van het toegenomen aantal verwerkers.

Verbeterpunten

Wel kan bijvoorbeeld het verhaal achter de producten nog beter tot uiting komen in supermarkten. "Ze moeten laten zien waarom de producten de meerprijs waard zijn. Onderscheiden is cruciaal. Toch doen sommige supermarkten hier al veel aan", zegt Marian. Koen haakt hier op in door te vertellen dat hij soms jaloers is op de uitstraling van bioproducten in buitenlandse supermarkten. Koen noemt de Albert Heijn als voorbeeld. "Zij geven aan wel meer biologische producten in het assortiment te willen opnemen, maar dan willen ze wel dat de producten jaarrond aangeleverd kunnen worden", zegt hij. Maar dan laait de duurzaamheidsdiscussie weer op, hoe duurzaam is het om biologische producten te moeten importeren?


Bio-producten bij Albert Heijn

Een ander verbeterpunt vindt Marian dat het systeemdenken nog actiever kan worden uitgedragen. "Dit zal de sector versterken. Nu is het nog zo dat de media vaak focust op dat wat niet goed is, daarom moeten we laten zien dat het concept erg sterk is. Waarom is bio speciaal? Dat moeten we in ons achterhoofd houden", wel erkent ze dat hier nog wat huiswerk ligt. "De biologische sector is een stuk volwassener geworden", zegt Marian. Ze verwacht dat de stabiele groei de komende jaren zal voortzetten. Volgens Koen staat de sector 'met beide benen op de grond'. Toch moeten de prijzen niet te ver omlaag gaan. Hier kunnen volgens Marian juist de pioniers de dupe van worden.

Toekomst Biologica

Ook Biologica gaat zich de komende tijd verder ontwikkelen. "Nu bestaat Biologica nog uit twee poten, een kennistraject en het communicatieteam dat bijvoorbeeld acties als 'Lekker naar Boer' organiseert. Sinds het begin van het jaar wordt al met diverse partners overleg gevoerd om een ketenorganisatie te gaan vormen", legt Koen uit. "De sector is in ontwikkeling, en hier moeten wij als Biologica ook in meegaan." Doel van de ketenorganisatie wordt om onder meer de afzet aan de achterkant van de keten te verhogen. "Wij hebben al ervaring met het 'sluiten van de keten' en zo kunnen wij onze acties nar een hoger plan gaan brengen", besluit Koen.

Voor meer informatie:
Biologica
Tel: 030 233 9970
info@biologica.nl
www.biologica.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven