Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Rob Baan: "Er zijn gelukkig meer gekke ondernemers"

Mini-trendtour PUUR Zeeland: de winst van (h)eerlijke producten

Ondernemers zijn altijd op zoek naar het 'gat in de markt', de onbenutte commerciële kansen voor nieuwe business. Het is alleen de kunst om zo'n gat te vinden. Je kunt dan zelf gaan zoeken of… de kunst afkijken hoe anderen dat doen. En dat deden twintig ondernemers uit de agri- en voedingssector op 26 augustus tijdens de mini-trendtour PUUR Zeeland, georganiseerd door innovatienetwerk Syntens. Zij 'spiekten' kansen rondom de Oosterschelde tijdens werkbezoeken aan een bonte mix van bedrijven, van biologische internetwinkel tot kwekerij van eetbare bloemen, van zeekraal-teler tot tarbot-verzorger. Conclusie: het geld ligt niet óp straat, maar juist buiten de gebaande paden.



De mini-trendtour PUUR Zeeland is de achtste uit een reeks van twaalf provinciale ontdekkingstochten die Syntens dit jaar in Nederland organiseert. "Het doel van de mini-trendtour is om ondernemers inspiratie te bieden om dit daarna zelf om te zetten in actie" legt innovatieadviseur Jenk de Jong uit. Zijn collega Willy Reijniers vult aan: "Deze trendtour stond in het teken van 'aangespoelde vissers en verdronken boeren', een metafoor voor ondernemers die durven buiten de traditionele kaders te denken en doen om nieuwe kansen te creëren. "We willen ondernemers daarvan inspirerende voorbeelden tonen, binnen en buiten hun eigen sector."



Enkele hoogtepunten uit deze mini-trendtour waren:
  • Het broedhuis van Roem van Yerseke waar verschillende soorten oesters met heel veel zorg worden opgekweekt van heel kleine larfjes tot oestertjes die in Oosterschelde verder mogen groeien.
  • Bezoek aan Krijn Verwijs om de kreeftenbassins te bekijken. De charmante Annette van der Kooij kon ons alles vertellen over het boeiende (sex)leven van de kreeft. Zij had enkele kreeften gereserveerd voor de lunch later die dag.
  • De Heerlijkheid van Wolphaartsdijk Akkerbouwer Maarten Janse runt hier een Landschapscamping in combinatie met de teelt en verkoop van de zeegroenten lamsoor en zeekraal. Janse is een voorbeeld van een 'verdronken' boer. Voor de teelt van de zee-plantjes bevloeit hij zijn land met zout water met heerlijke zilte groenten als smakelijk resultaat.
  • De Seafarm in Kamperland. Hier leidde de 'gestrande visser' Adri Bout, het gezelschap rond door zijn nieuwe tarbotkwekerij. Adri vertelde met veel passie en enthousiasme hoe hij zijn tarbotjes zó verwent dat ze zich happy voelen en daardoor beter groeien. Adri wil met Seafarm ten alle tijden zorgvuldig omgaan met natuurlijke bronnen, om deze ook voor de toekomstige generaties te garanderen.
Om half elf waren we weer op het startpunt in Kruiningen waar we terugkeken op een inspirererende tour: Rob Baan van Koppert Cress: 'Er zijn gelukkig meer gekke ondernemers. Streekinteractie en storytelling werken!'. Jack van der Schoot van Viskwekerij De Stroom: 'Wat heb ik veel gedrevenheid gezien van goede ondernemers. Ik heb veel inspiratie opgedaan'. Hans Maijers, De retailkenner:'Regionaal ondernemerschap biedt echt kansen voor samenwerking in de keten. Die passie, doen wat een ander niet oppakt, nooit opgeven en geloof hebben in eigen visie'. 'Als geboren Zeeuw heb vandaag mijn provincie opnieuw ontdekt, ik ben op plaatsen geweest waar je anders nooit komt', zegt Frank Wilthagen van Wilthagen Vleeswaren.

Bron: Syntens
Publicatiedatum: