Productiebedrijf Wight Salads en Waitrose hecht team

Gedeelde passie voor smaakvolle bio-tomaten

Al enige jaren vormen productiebedrijf Wight Salads en supermarktketen Waitrose een hecht team. Wat ze bindt is onder meer een grote passie voor het biologische product. Beide zien dan ook nog steeds veel perspectief in het segment, onder meer via smaakvolle tomaten. Waar het totale marktaandeel van supermarktketen Waitrose 4,2 procent is, is het aandeel binnen het biologische tomatenassortiment maar liefst 26,3 procent. Volgens Fresh Produce Development Manager David Northcroft is dit grote aandeel makkelijk te verklaren. "Wij kiezen alleen de allerlekkerste tomaten. Dat doen we jaarrond en begeleid met gerichte promotie-activiteiten. De iets hogere prijs, als gevolg van de hogere productiekosten, is voor consumenten dan geen probleem."


Kieran Devine (links) en David Northcroft

Moderne teeltlocaties

Die allerlekkerste tomaten worden onder meer geteeld door Wight Salads, die beschikt over productielocaties in Engeland (27 ha) en Portugal (13 ha). Bijna 40 procent van het totale areaal (13 ha) wordt gebruikt voor biologische productie, vertelt New Product Development Manager Kieran Devine. "In Portugal beschikken we onder meer over een ‘state of the art’ glastuinbouwbedrijf van 7,2 hectare, dat speciaal gebouwd is voor biologische productie. We telen hier alle soorten tomaat, waaronder veel rassen van Rijk Zwaan. Van losse cherry (Cheramy RZ) tot medium tros (Roterno RZ) en van tros cocktail (Amoroso RZ) tot los rond (Dometica RZ). Omdat we er van overtuigd zijn dat biologische tomaten minimaal van dezelfde kwaliteit moeten kunnen zijn als gangbare, mits de juiste rassen worden gekozen, testen we alle nieuwe potentiele biorassen een jaar extra in een daarvoor bestemde biologische proefkas."

Ook Waitrose steekt veel energie in innovatie. Northcroft: “Samen met onze leveranciers voeren we bijvoorbeeld consumentenonderzoek uit, dat mag je nooit laten verslappen. Ook volgen we de diverse rassenproeven en bezoeken we open dagen van veredelingsbedrijven als Rijk Zwaan. Alle aspecten komen hierbij aan bod,
ook houdbaarheid, presentatie en teelteigenschappen, maar de smaak blijft het belangrijkst. Als het ras op dat vlak geen verbetering vormt, maakt het bij ons sowieso geen kans."



Groei door innovatie

Zowel Wight als Waitrose zijn er van overtuigd dat er nog voldoende groei in de markt voor bio zit. “Er blijft een harde kern van consumenten die altijd voor bio gaat, en als de economie weer aantrekt, breidt die groep zeker weer uit”, zegt Devine. “Verdere groei zit vooral in innovatie. Met nieuwe rassen moeten we een minimaal gelijkwaardig of beter product proberen te telen dan de coventionele tomaat. Daarbij moeten we blijven voldoen aan de biorichtlijnen en vooral het verhaal blijven vertellen!"

Bron: Seeds & Services, Rijk Zwaan

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven