Reclame Code Commissie: niets mis met anti-C1000 radiospot
De Reclame Code Commissie stelt ondermeer: "Het staat Wakker Dier in beginsel vrij om haar mening over de vleesprijzen bij een met name genoemde supermarkt te noemen en de wijze waarop Wakker Dier dat in de onderhavige reclame doet, acht de commissie niet van dien aard, dat de reclame in strijd is met de Nederlandse Reclame Code……
Klager heeft niet weersproken dat gebrek aan zaagsel, daglicht en ruimte bij het merendeel van de door C1000 verkochte vleeskippen leidt tot diverse welzijnsproblemen, noch dat voor varkens en runderen een soortgelijke situatie geldt. Voorts heeft Wakker Dier toegelicht waarom C1000 naar haar mening, in verhouding tot andere supermarkten een 'buitenproportioneel grote verantwoordelijkheid' heeft voor de 'negatieve prijsspiraal in de vleesketen' en de daarvoor veroorzaakte welzijnsproblemen…. Daarmee is de kritiek van Wakker Dier feitelijk voldoende onderbouwd."
Wakker Dier stelt: Een boer krijgt 1,50 euro voor een kip en moet daarvoor een kip haar leven lang verzorgen. Dat kan natuurlijk niet fatsoenlijk voor die prijs. Daardoor zitten 20 kippen op een vierkante meter gepropt. En ze staan in hun eigen poep omdat het tussentijds schoonmaken van de stal te duur is. Driekwart van de kippen heeft hierdoor pijnlijke pootontstekingen.
Overigens is C1000 sinds deze week begonnen met biologische folderaanbiedingen, waar Wakker Dier al langer campagne voor voerde.
Bron: Duurzaam Nieuws