Rondgang langs telers
Nog steeds sterke vraag naar biologische druiven in Californië
Ook Dave Parker van Scattagrlia Growers en Shippers in Californie merkt dat de markt voor biologisch geteelde druiven blijft groeien. Het eerste verkoopjaar in 2009 was erg succesvol en hij zegt dat het bedrijf ook dit jaar weer een gezonde omzetgroei verwacht. Het bedrijf verkoopt biologische druiven onder het biologische Calandra-merk met een bruine verpakking die een natuurlijke uitstraling heeft.
Sundale Sales lanceerde haar biologische programma twee seizoenen geleden. Dit was onderdeel van het programma om klanten een zo volledig mogelijk assortiment aan druiven aan te bieden, vertelt directeur Sean Stockton. De biologische teelt is slechts goed voor een klein deel van het totaalvolume van 80.000 dozen dat zij produceren, maar de directeur zegt dat er altijd vraag naar is. Dundale biedt biologische druiven aan als product met toegevoegde waarde.
Fazio Marketing verkoopt al vijf jaar een beperkt aanbod van rode en groene pitloze biologische druiven, zei directeur Tony Fazio. Tijdens de economische crisis is de groei van deze categorie iets afgenomen. Het aandeel van biologische druiven groeit in dit bedrijf niet langer met zo'n 20 procent op jaarbasis, in de afgelopen jaren wat dit wel het geval. "Er is nog steeds vraag naar biologisch, maar de prijs is het primaire probleem voor de consumenten", zei Fazio, en hij verwacht dat dit het geval zal zijn totdat de economie weer aantrekt.
Het bedrijf Macias Mario & Co uit Bakersfield zal dit jaar voor het eerste biologisch gaan telen in de San Joaquin-vallei. Dit vertelt Mario Macias, eigenaar en directeur. Het bedrijf biedt, rode, groene en zwarte biologische variëteiten en hoopt een aantal containers met druiven te gaan verschepen.
14-07-10