Het Economisch Bureau van ING constateert dat duurzaamheid aan de productzijde vooral terugkomt via het assortiment biologisch en fairtrade in de winkel. Hoewel de categorie nog altijd sterk groeit, in 2009 met bijna 11 procent, is het totale aandeel biologisch nog beperkt, volgens de Biomonitor 2,1 procent van de foodmarkt. Een tweede belangrijk onderwerp aan productzijde is derving.
Potentie 'duurzaam’ benutten door betere vermarkting
Een knelpunt bij de groei van biologisch en fairtrade in de ogen van menig producent en retailer is de onbereidheid van de consument om de meerprijs te betalen die gevraagd wordt voor duurzame producten. Van belang is echter of de consument weet waarvoor hij meer betaalt. Bekend is namelijk dat veel consumenten wel bereid zijn meer te betalen voor kwaliteit en onder die categorie mag het assortiment duurzaam ook geschaard worden. Essentieel hierbij is dus het ‘vermarkten’ van het assortiment duurzaam, wat tot op heden nog te weinig succesvol gebeurt. Wanneer een supermarktorganisatie inzet op een duurzaam imago zal dit terug moeten komen in alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Bepaalde formules proberen bijvoorbeeld met een nieuwe slogan dit imago neer te zetten, maar vervolgens is de signing in de winkel beperkt.Klik hier voor het volledige rapport
05-07-10