Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: In 2009 maandelijks meer dan 300 telers omgeschakeld

In 2009 schakelden elke maand meer dan 300 Franse telers om naar de biologische teelt. Toch moet de biolandbouw intensiveren om aan de groeiende consumentenvraag te kunnen voldoen. 38 procent van alle biologische producten of grondstoffen wordt in Frankrijk ingevoerd. Het Franse tijdschrift 'Que Choisir' waarschuwt dat het succes ook opportunisten lokt die de omschakeling wagen.

Het aantal Franse bioltelers zit stevig in de lift. Agence Bio presenteerde cijfers van de biologische teelt in Frankrijk en stelde vast dat er nog nooit zo’n sterke groei was van het aantal biobedrijven. "3.769 telers schakelden om naar bio in 2009, dat zijn er gemiddeld meer dan 300 per maand."

Het Franse tijdschrift 'Que Choisir' waarschuwt ervoor dat de biologische teelt inmiddels ook door opportunisten wordt beoefend. Zij houden de filosofie niet voor ogen, telen op een groot oppervlak en vergeten het belang van biodiversiteit en vruchtwisseling. Bioteelt zou op die manier slachtoffer van het eigen succes kunnen worden.

De populariteit van bioproducten groeit in Frankrijk. Dat heeft ertoe geleid dat het land steeds meer biologische voeding moet invoeren, blijkt uit gegevens van de FNAB, de Franse federatie voor biologische landbouw.

De biologische teelt zal moeten intensiveren om aan de groeiende vraag van de consumenten te kunnen voldoen. De consumptie van bioproducten neemt in Frankrijk jaarlijks met bijna 20 procent toe, een veelbelovende markt dus. Daarom zet TERANA, een grote Franse coöperatie, zich in voor een intensivering van de ontwikkeling van de biologische teelt.

De grote winkelketens zijn volgens de FNAB goed voor 45 procent van de verkoop van biologische voeding. Ging het vroeger om een klein hoekje voor een even kleine groep klanten, zetten veel winkels de biologische voeding nu vooraan. Al blijven bioproducten maar 2 procent van de winkelomzet uitmaken.

De vraag naar bio stijgt ook buiten de seizoenen om. Dit maakt het noodzakelijk dat biologische groenten en fruit tegen hoge kosten geïmporteerd worden met negatieve milieueffecten tot gevolg. De biologische teler moet ook opboksen tegen de winstmarges die Franse supermarkten hanteren op bioproducten uit onder meer Latijns-Amerika, Azië of Afrika.

Op dit moment wordt 38 procent van alle biologische producten of grondstoffen ingevoerd, waaronder melk en veel soorten groenten en fruit. Dat alles lijkt de 'bewuste koper' een nieuwe dilemma op te leveren: biologische voeding kopen die wordt ingevoerd of toch maar niet biologisch kopen en daarmee Franse boeren en tuinders steunen.

Bron: VILT, 10-06-10
Publicatiedatum: