Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Na zomer ook in supermarktassortiment

Biologische en fairtrade snack- en zoetwaren nu ook buiten Natuurwinkels beschikbaar

Gisteren is het voedingsmerk Summ officieel geïntroduceerd. Summ start met een assortiment van 14 biologische en fairtrade snack- en zoetwaren. Summ is vanaf nu beschikbaar voor de buiten huishoudelijke markt zoals bedrijfsrestaurants, kantines, automaten en speciaalzaken. Na de zomer volgt een supermarktassortiment. Eind dit jaar wil Summ circa 40 producten in het assortiment hebben.

Jos van den Broek, coördinerend directeur inkoop van het ministerie van LNV, neemt het eerste Summ -assortiment in ontvangst van Henk Voormolen, Albron directeur duurzamer ondernemen. LNV en zijn cateraar Albron laten met Summ graag zien hoe zij het overheidsbeleid van duurzaam inkopen invullen. Het voedingsmerk. Het assortiment van Summ kenmerkt zich door de volledige transparantie van iedere schakel in de keten.

De producten liggen nu nog alleen bij Natuurwinkels, bij Simon Lévelt en Marqt en de bedrijfsrestaurants van de ministeries van VROM, LNV en EZ. De grote omzet moet komen uit de supermarkt. Summ concurreert direct met de snelgroeiende Puur & Eerlijk-producten van Albert Heijn. "Andere ketens zullen daar iets tegenover moeten zetten", zegt initiatiefnemer Maarten Rijninks van Fairconnect. Hoewel geen enkele supermarktketen er al mee begonnen is, denkt hij bij meerdere ketens binnen te komen. Ook bij Albert Heijn.

Voor het supermarktkanaal is volume nodig. Met de bundeling van diverse duurzame leveranciers omzeilt Fairconnect een bekende kip-of-eikwestie: supermarkten zijn niet geïnteresseerd in één product en fabrikanten kunnen geen groot assortiment leveren.

Bron: FoodHolland, 21-05-10 
Publicatiedatum: