Na zomer ook in supermarktassortiment
Biologische en fairtrade snack- en zoetwaren nu ook buiten Natuurwinkels beschikbaar
Jos van den Broek, coördinerend directeur inkoop van het ministerie van LNV, neemt het eerste Summ -assortiment in ontvangst van Henk Voormolen, Albron directeur duurzamer ondernemen. LNV en zijn cateraar Albron laten met Summ graag zien hoe zij het overheidsbeleid van duurzaam inkopen invullen. Het voedingsmerk. Het assortiment van Summ kenmerkt zich door de volledige transparantie van iedere schakel in de keten.
De producten liggen nu nog alleen bij Natuurwinkels, bij Simon Lévelt en Marqt en de bedrijfsrestaurants van de ministeries van VROM, LNV en EZ. De grote omzet moet komen uit de supermarkt. Summ concurreert direct met de snelgroeiende Puur & Eerlijk-producten van Albert Heijn. "Andere ketens zullen daar iets tegenover moeten zetten", zegt initiatiefnemer Maarten Rijninks van Fairconnect. Hoewel geen enkele supermarktketen er al mee begonnen is, denkt hij bij meerdere ketens binnen te komen. Ook bij Albert Heijn.
Voor het supermarktkanaal is volume nodig. Met de bundeling van diverse duurzame leveranciers omzeilt Fairconnect een bekende kip-of-eikwestie: supermarkten zijn niet geïnteresseerd in één product en fabrikanten kunnen geen groot assortiment leveren.
Bron: FoodHolland, 21-05-10