De Vakbeurs Foodspecialiteiten vond op maandag 2 en dinsdag 3 oktober 2023 plaats in Expo Houten.
De ingezonden noviteiten stonden hier opgesteld.
Henk van Oers debuteerde met St.Hendrick (van Deli Harmony) op de Vakbeurs Foodspecialiteiten. "Ik ben eerst een paar keer als bezoeker naar deze beurs geweest en ben nu heel benieuwd hoe het als standhouder bevalt. In week 42/43 gaan we onder dit merk ook de Belgische markt beleveren."
De Flora Zoet nam deel aan de verkiezing 'Beste noviteit 2023'.
Wim Roeleveld en Eric van Gool namens Imkerij de Traay. Eric: "van Wouter's streekhoning komt er binnenkort ook een Achterhoekse variant bij."
Bij Wijnimport Jos Rijnaarts hebben ze klanten die specifiek vragen naar biologische wijnen. Op de foto: Demi, Eva, Anne, samen met de broers Jos en Raymond Rijnaarts.
Stalenhoef Kaaskopers bestaat 2 jaar en stond voor het eerst op deze beurs. "Het bevalt tot nu toe zeker goed", vertelt Pim Stalenhoef, die het bedrijf samen met zijn vader runt. "We willen van biologisch het nieuwe normaal maken." De kazen komen voornamelijk uit Italië, Frankrijk en Spanje.
Bart Fris en Mariska Hofland toonden bij Delinuts een heel aantal nieuwe notenmixen en vertelden meer over de kennisevents die ze organiseren.
Marjolijn Put en Timme Helmes bij Zijerveld, waar ze steeds meer in bio-kaas doen.
Bastiaansen introduceert onder het eigen merk een biologische kaas met 3 sterren Beter Leven keurmerk. "De eerste reacties zijn heel goed. Ik geloof heilig in producten met een verhaal en dit is er daar duidelijk een van", aldus Marja Bastiaansen.
Marja: "Hiermee maken we deze bijzondere kaas ook beschikbaar voor de kaasspeciaalzaak, de detailhandel en de biologische winkel. Juist via deze winkeliers kan het verhaal achter deze kaas ook daadwerkelijk aan de consument worden verteld. Dit is de beste kaas die er is op het gebied van dierenwelzijn en het milieu."
Geraldine van den Heuvel toont bij Brauer Food de biologische fond van het Duitse merk Jürgen Langbein en een biologische ahornsiroop.
Menno van der Veen vertelde bij Kaashandel Remijn wat meer over de nieuwe MA-lijn (Meester Affineurs), die deels uit biologische kazen bestaat (de twee koekazen direct naast hem bijvoorbeeld).
Een andere nieuwkomer is deze lijn Betuwse Bio-kazen.
Johan Hamerpagt toont één van de biologische wijnen uit het aanbod van Jovino Import (een droge Riesling van Steinmühle).
Lucy van der Meij bakte de hele dag door de ambachtelijke handgemaakte Nieuw-Zeelandse pies van Pom-Pie.
"Ons assortiment wordt steeds breder, met meer en meer bio-producten. In de steden merken we dat er meer vraag is naar onze vega varianten."
Bij Verbunt Verlinden merken ze dat steeds meer wijnhuizen investeren in biologisch. Op de foto: Philipe van Aardam en Chris Kerselaar.
Michael van Limbergen met de bio-speculoos van La Confiance. "We hebben dit merk vorig jaar hier gelanceerd, qua publiek is dit een heel goede beurs voor ons."
Verenigde krachten in de biologische kazen: Ard van Gaalen van BioStee met Piet den Hertog van De Mèkkerstee. Piet: "We zijn klaar om verder op te schalen in de bio-kazen."
Hans van der Velde was namens Mont Blanc Foods van de partij.
Bij hem kon men onder meer proeven van deze Smokey's BBQ-saus. "Dit is echt een leuk premium product, dat vers verwerkt wordt in Toscane."
Cesar Abma met de biologische olijfolie en azijn van Abma's. "Het gaat goed, er is niet echt een duidelijke hardloper, de populariteit van de varianten verschilt een beetje per seizoen."
Abma's heeft ook deze bio-tomatenketchup in het assortiment.
Bij Gkazas olijfolie: Peter Tillemans en Floris Reurts. Floris: "Doordat we heel direct handelen op Kreta kunnen we de kwaliteit goed warborgen." Peter is verantwoordelijk voor de Belgische markt, daar is de olijfolie in zo'n 200 winkels verkrijgbaar.
Jelmer Daniels en Pieterjan Kok presenteerden de bij Good Foods verkrijgbare merken en producten aan de bezoekers. Pieterjan: "We denken ook geschikte merken te hebben voor de specialiteitenbranche."
Ronald Bakker en Vendie Kroesbergen met de bio-theeën en kruidenmixen van Natural Temptation (van Organic Flavour Company).
In de kraam werd onder meer deze relatief nieuwe Happy Easter thee extra onder de aandacht gebracht.
Zoals elk jaar was het regelmatig erg druk bij de marktkramen.
Ook hier is dat goed te zien.
Jolet Koet met de verse dadels van Yogi & Yousef.
Ook bio-kaasproducent De Zeekraal van Terschelling was er weer bij. Van links naar rechts: Gerben, Jolanda en Laurens Bakker. Gerben: "We genieten altijd van onze deelname aan deze beurs, dit vinden we heel leuk om te doen." Links proeven de bezoekers rustig door.
Cees-Jan de Bruijn met de bio-sappen van 'sLandsBeste.
De Brabantse Duingoed-boeren waren ook vertegenwoordigd. De informatievoorziening werd verzorgd door Frederiek van Lienen en Joris van Loon.
"Dit kwaliteitslabel toont aan wat de boeren doen voor het landschap."
Diederik Slieker bij Van der Heiden Kaas.
Bij Keilekker Brabantsche Worstenbroodjes: Inge de Rooij en Simone van der Biezen.
"We hebben sinds een jaar ook een biologisch worstenbroodje."
Enzo Mazza en Raphaël Van Reusel lieten het (vooral) Nederlandse publiek kennismaken met de natuurlijke en alcoholvrije gemberdrankjes van het merk Gili.
Dennis van Essen bij The High Five Company.
De drie varianten: Curcuma, Oranje, Elderflower - Ginger, Lemon, Honey - Wassabi, Lime, Basil.
Leo den Hamer bij De Graanrepubliek.
"Via De Graanrepubliek wordt deze bio-Speltpasta van Landgoud weer beter bekend. Onlangs hebben we ook deze biologische mosterd geïntroduceerd."
Dennis: "Een duidelijke trend in chocoladeland zijn limited editions zoals deze, van een Zweedse producent."
Jeroen Raaphorst nam tussen de vele gesprekken die de hele dag door gaande waren bij Kingnuts & Raaphorst even de tijd om op de foto te gaan. "We zijn nog steeds heel blij met onze prominente plek hier."
Erik Sauër van El Sauco met de Booja-Booja chocolade. "Vegan chocolade zit echt in de lift."
"Van deze lijn is onder meer de Chocolate Orange een veelgevraagde variant."
Fontessa Berkhout bij DiGusti delicatessen.
Bij DiGusti hebben ze onder meer deze bio-olijfolie.
Ook naar de biologische gepelde tomaten is veel vraag.
Bij Mercato Italiano was onder meer aandacht voor de bio-wijnen van het vegan gecertificeerde wijnhuis Ciu Ciu uit Le Marche, in de heuvels van Piceno.
Jaap Matthijssen van Geels Koffie & Thee.
Bij het Duitse bedrijf Greenomic Delikatessen lag deze Italiaanse biologische pasta in de opvallende verpakking weer in de stand.
Het versplein viel onder meer goed op dankzij deze AGF-piramide van Postuma.
Olle Draijer en Jasper Otten met de gemberdrank van The Blond & Brown Company.
Olle: "We bieden deze zo puur mogelijk aan, hij bevat 98,5% gember."
Erik Postuma van Postuma AGF was zichtbaar trots op de opvallende verschijning achter hem. "Deze beurs biedt een mooi podium voor mensen die food minded bezig zijn."
Nashwan Al-Duhaysi van In2Value: "We hebben hier een inspiratiehoekje gemaakt met de verschillende mogelijkheden die wij voor winkels bieden."
Henri Willig Kaas debuteerde als exposant op de Vakbeurs Foodspecialiteiten. Bij de kar: Erik Hollander.
Erik: "Ik heb de Organic Jersey en de Organic Truffle bij, ook heel mooi als kaascadeau, in het zwarte doosje."
Eduard Treur naast een kar vol bio-kazen bij Treur Kaas.
Onder meer kazen van Heerlijkheid Mariënwaerdt en De Mèkkerstee.
Frederik de Koning met achter hem de biologische sappen van Schulp.
Wouter Leeuwenburg vertelde bij Brandt & Levie wat meer over het nieuwste product.
Nieuw is deze biologische pastasaus met verse rozemarijnworst.
Erik van Dam en Lena Ettema bij De Kaasfabriek.
In de uitgebreide stand was onder meer aandacht voor de bio-kazen van Thise (uit Denemarken).
Dirk de Mik (midden) vertelde bij Cono Kaasmakers dat er steeds meer vraag is naar biologische kazen, met name in Duitsland.
Hester Gort merkte bij Bandall op dat de beurs vooral door winkeliers bezocht werd, terwijl zij juist ook graag met de producenten in gesprek gaan.
"Wij bieden allerlei oplossingen op verpakkingsgebied, men wil van stickers en plastic af en de recycleerbaarheid is heel belangrijk."
Theo Stellingwerf en Rens Oldengarm bij Biesheuvel Knoflook.
Koos Boertjens en Lisa Sanders met de bio-quiches, soepen en pie's van La Coquerie. "We hebben voor het eerst onze verse soepen meegenomen", aldus Koos.
Bij Treasure Tea Company vertelde Gerrit Scholten dat je bio-thee het beste verpakt binnen kunt krijgen en zo weer verkopen, anders is het lastig. Jasmijn is een hardloper.
Mark Tomassen bij JanBax.
De biologische confitures van JanBax.
Bij de Notenbeurs: Walt Bleijenberg, Kier-Jan Sloots, Paul Dekker en Jeroen de Jong. Paul: "We geven hier onder meer toelichting over ons Tanzania-project, waar we zelf een fabriek hebben opgezet om onze duurzame cashewnoten te verwerken."
Dineke van Bommel was bij Bommel & Bommel Delicatessen weer present op de beurs. Naast haar de bio-siropen van het Franse merk Bacanha, in de karakteristieke donkere geribbelde glazen fles. "Deze lijn loopt heel goed, het zijn mooie smaken en de siropen zijn veelzijdig te gebruiken. We zijn er heel blij mee."
Bij Bommel & Bommel is ook deze bio-chocolade verkrijgbaar.
Voets Specialiteiten gaf zo'n 40 leveranciers de kans om hun producten aan het publiek te tonen.
Bram Voets sprak de eerste dag al over een 'superbeurs'. "Het voelt echt als thuiskomen. We organiseren hiermee eigenlijk een beursje in een beurs. Er staan zo'n 40 leveranciers, waarlangs onze klanten een rondje kunnen maken met behulp van het beursbestelboek."
Yvo Keijlewer met de nieuwe producten van Natural Spices: Pizza perfect (Pizza & Pasta mix), Fantastic Five (Five spices mix), Masafa magic (Garam Masala) en Hanout Harmony (ras el hanout).
Nog een hele reeks producten van leveranciers die geen stand hebben.
Chocolade, olijfolie enz...
De producten van Heerlijkheid Mariënwaerdt.
En de bio-thee van Yogi Tea.
Chantal van der Boog vertelt dat Pineut vanaf nu nog meer biologische producten aan het aanbod toe wil gaan voegen. "De sociale werkplaats die de producten voor ons maakt is nu Skal-gecertificeerd."
Nieuw van Pineut: biologische Rode Glühwein.
De Wijndragers Joost Castenmiller en Christian Lensen presenteerden het eerder dit jaar door hen overgenomen bio-merk Van TON. Joost: "We krijgen heel leuke reacties, komen nu helemaal op stoom met de productie en dergelijke. Volgend jaar willen we nieuwe dingen gaan ontwikkelen."
Meer informatie over de English Tea Shop kon men inwinnen bij Frank Jansen van De Eng BV.
De nieuwe 'Super Goodness' cadeauverpakking.
Gebrs van Aarle vroeg in de stand aandacht voor de AGF-beurs Zuid-Nederland die ze op 7 november aanstaande organiseren. Karin van Aspert-Mommers vertelde dat er volop ruimte zal zijn om te netwerken tijdens deze beurs.
De beurs wordt op 7 november in Veghel gehouden.
Jos GIjsbers tapt één van de bio-biertjes van Budels. "We verkopen steeds meer biologisch bier, dat valt op."
Roy Selder bij Van Appeven Fruitsappen.
Roy: "Zo'n 95% van wat wij doen is voor private labels."
Niccolo Morelli van de gelijknamige pastaproducent uit Italië.
"We kunnen van elk product ook een biologische variant maken. Van deze proteïnerijke pasta's hebben we hoge verwachtingen, deze zijn onder meer erg geschikt voor fanatieke sporters."
Tussen de stands was ook alle ruimte om bij te praten.
De informatiebalie waar men onder meer de beursplattegrond kon bemachtigen.
Napraten bij de ingang van de Foodexpo Houten.