Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mixblik staat op nummer één

Top-10 meest succesvolle introducties in de biowinkel in 2025

Biowinkels blijken ook in 2025 een belangrijke plek voor nieuwe foodconcepten en producten. In tegenstelling tot supermarkten krijgen innovaties er meer tijd en ruimte om zich te ontwikkelen. De Biowinkelvereniging stelde samen met retailformules Ekoplaza en Odin een top-10 samen van de meest succesvolle introducties van het afgelopen jaar.

© Biowinkelvereniging

Volgens de vereniging sluiten veel van de producten aan bij bredere foodtrends, zoals lokaal geproduceerde ingrediënten, umamismaken, alcoholvrije dranken en storytelling. De lijst laat zien dat biowinkels fungeren als proeftuin voor zowel nieuwe smaken als nieuwe productconcepten.

Mixblik op nummer één
Op nummer één staat Mixblik, een assortiment gerechten in blik, ontwikkeld door een groep vrouwen die pas kort in Nederland woont. De combinatie van gerechten uit het land van herkomst en opvallende verpakkingen bleek succesvol.

Top-10 meest succesvolle introducties 2025:

  1. Mixblik
    Een range gerechten in blik, ontwikkeld door een groep vrouwen die pas kort in Nederland woont. De combinatie van bijzondere gerechten en kleurrijke blikken deed het goed in de biowinkel.
  2. Amandelpasta Terrasana
    Met de campagne 'Altijd biologisch, nooit saai' introduceerde Terrasana een chai-variant in het notenpastaschap, die populair bleek.
  3. Granen uit Nederland
    Biowinkels bieden steeds meer alternatieven voor tarwe, zoals amaranth, quinoa, teff en prijswinnende boekweit, die goed gedijen op Nederlandse bodem.
  4. Zeeuwse Zoute
    Duurzaam gewonnen zeezout uit de Oosterschelde, met een unieke, licht rokerige smaak die inspeelt op de vraag naar umamirijke smaken.
  5. Bijzonder fruit
    Nieuwe fruitsoorten als feijoa's, combava limoenen, cara cara sinaasappels en bergamot citroenen verrijkten het biologische fruitschap.
  6. Alleb'ei en Broederhaan
    Biologisch hanen- en stierenvlees van Nederlandse bodem, waarmee 'mannenvlees' zichtbaar wordt in het winkelschap.
  7. Sparkteez sprankelende thee Cuvée Prestige 0,0%
    Een alcoholvrije theedrank met lichte bubbel, bedoeld als alternatief voor champagne of prosecco.
  8. Groenteworsten van Brandt & Levie
    Drie vegetarische worsten van groenten, granen, pitten en zaden, geïntroduceerd begin 2025.
  9. Crispy Chill Oil van Amaizin
    Een pittige olie die inspeelt op de populariteit van de Aziatische keuken en de vraag naar umamirijke smaken.
  10. Biostee Koekaas Notelaer
    Een romige notenkaas van landbouwbedrijf Biostee uit de Hoeksche Waard, waar wordt gewerkt met een gesloten kringloop.

© Biowinkelvereniging

Volgens Wouter Weezenbeek, directeur Source & Supply, draait innovatie om meer dan alleen het product. "Wij luisteren scherp naar onze klanten en bewegen mee met hun wensen. Daar hoort innovatie bij", zegt hij. "Wanneer we een nieuwe leverancier aan ons verbinden, kijken we verder dan het product alleen. We kijken naar de hele keten en de bijdrage aan duurzaamheid."

Blijven vernieuwen is essentieel
Ook Vivian Bakker, categorymanager bij Udea, benadrukt het belang van vernieuwing. "Voor ons is blijven vernieuwen essentieel. Alleen door trends vroeg te herkennen en vooruit te blijven lopen, kunnen we onze rol in het retailkanaal waarmaken." Daarbij is samenwerking met kleinschalige telers en producenten volgens haar cruciaal.

De Biowinkelvereniging vertegenwoordigt 215 leden en 310 biologische winkels in Nederland. Alle aangesloten winkels voeren een assortiment dat voor minimaal 90 procent uit biologische producten bestaat.

Voor meer informatie:
Biowinkelvereniging
Bennekomseweg 43
6717 LL, Ede
Tel: +31(0)30-2320493
[email protected]
biowinkelvereniging.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer