Het NL Paviljoen op de Biofach 2026 in Neurenberg staat dit jaar in het teken van de bio business case. De beurs, van 10 tot en met 13 februari, is de grootste vakbeurs voor biologische voeding. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ondersteunt het paviljoen in opdracht van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN).
Het paviljoen biedt Nederlandse organisaties een gezamenlijke plek om kennis te delen over de groei van de biologische keten. Experts, ondernemers en kennispartners geven presentaties en laten zien hoe professionals in foodservice en retail kosten kunnen verlagen, marges kunnen verbeteren en creatieve oplossingen kunnen inzetten voor stabiele beschikbaarheid van biologische producten.
Internationale praktijkvoorbeelden
Het programma van 2026 is divers en bevat presentaties van internationale sprekers. Peter Kotzan, Category and Sustainability Manager Food bij Gesundheidsverbund Wien, laat zien hoe zorginstellingen in Oostenrijk inmiddels 38% biologische producten in hun catering gebruiken. Zijn overtuiging: "Treating a patient shouldn't end with their meals, it should begin there!"
Ook Robin Eman, Head of Facility Management bij Triodos Bank, vertelt over de drijfveren van werkgevers om te kiezen voor gezonde en biologische voeding. Bij Triodos Bank is de catering volledig biologisch. Daarnaast zal Eric van Veluwen, directeur bij Antropia en chef-kok, demonstreren hoe biologisch koken in de catering kan met behoud van smaak en marge.
Verder komen buitenlandse ontwikkelingen in de foodservice, biosteden en -regio's aan bod, evenals praktijkvoorbeelden van biologische catering in Berlijn. Tijdens de beurs vindt ook een bezoekprogramma plaats met een hoogambtelijke delegatie van het ministerie van LVVN en andere uitgenodigde delegaties.
Beslissers centraal in biologische keten
Het NL Paviljoen richt zich expliciet op beslissers in foodservice en retail, zoals facility- en duurzaamheidsmanagers, chefs en culinair adviseurs. Zij spelen een centrale rol in het vergroten van de productie en consumptie van biologische producten. Door hun invloed op het assortiment sturen zij de vraag, maken ze biologisch aantrekkelijker voor consumenten en bieden ze boeren stabiele en schaalbare afzetkanalen.
"Retailers en foodservicebedrijven hebben een unieke positie om zowel de markt als het aanbod in beweging te brengen", aldus RVO. Zo kunnen zij de transitie naar meer biologische voeding versnellen.
Over RVO
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ondersteunt ondernemers en organisaties die werken aan duurzaamheid, innovatie of internationalisering. RVO biedt advies, netwerkondersteuning en toegang tot financierings- en subsidieregelingen voor bedrijven van idee tot marktintroductie.
Voor meer informatie:
Luna van der Lans ![]()
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Graadt van Roggenweg 200
3531 AH Utrecht
Tel: +31(0)6 2967 4214
[email protected]
www.rvo.nl