Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Biologische ondernemer beloond met Nuffield scholarship

Nuffield Nederland heeft op donderdag 27 november tijdens de najaarsbijeenkomst in Diepenheim de vier nieuwe scholars gepresenteerd. De scholars gelden als vooruitstrevende ondernemers in de agrarische sector. Op de jaarlijkste najaarsbijeenkomst onthulde voorzitter Roy Tomesen van Nuffield Nederland de vier nieuwe scholars 2026: Edward Satkowski-Nijk, Shanna de Groot, Lars Eringfeld en Ellen Temmink,

De scholarships geven agrarische ondernemers de mogelijkheid om hun kennis te vergroten, door te leren en studeren in landen die het beste bij hun onderzoeksvraag passen. De komende twee jaar zullen deze scholars met ieder hun eigen specifieke onderzoeksvraag in binnen- en buitenland de beste food- en agribedrijven bezoeken. Zij zullen de opgedane inspiratie zoveel mogelijk delen met hun collega's in Nederland.

© NuffieldV.l.n.r: Lars Eringfeld, Edward Satkowski-Nijk, Ellen Temmink en Shanna de Groot

Edward Satkowski-Nijk is een innovatieve en veelzijdige ondernemer binnen de agrarische sector. Met de Nijk Groep bouwde hij een netwerk van bedrijven dat zich richt op biologische (dynamische) akkerbouw, biologische pluimveehouderij en moderne irrigatie- en recyclingtechnieken. Zijn kracht ligt in het herkennen van nieuwe kansen en het omzetten van ideeën in groei. Gedreven, enthousiast en toekomstgericht blijft hij continu zoeken naar manieren om de sector te verduurzamen en te vernieuwen. Hij is daarom erg benieuwd hoe andere agrarische ondernemers kansen en ideeën herkennen en hoe zij daarop in spelen, met name met het irrigeren door middel van druppelirrigatie. Edward zijn scholarship wordt ondersteund door ASR.

Shanna de Groot is geboren en getogen in de Bethunepolder waar ze nu samen met haar vader en zus het melkveebedrijf van 140 melkkoeien en 130 ha grond runt. Naast melkvee met bijbehorend jongvee is er ook een tak met vleesvee en schapen. De locatie is bijzonder: uit de Bethunepolder wordt jaarlijks 30 miljoen kuub water gehaald en fungeert hiermee als waterwingebied voor de gemeente Amsterdam. Een groot gedeelte van de hectares binnen de polder is natuur en een gedeelte wordt onderhouden door het melkveebedrijf.

Dit gebied brengt uitdagingen met zich mee, door een hoge kweldruk is het moeilijk om een kwalitatief hoogwaardig voedergewas van het land te halen. Er zijn veel giftige kruiden die oprukken zoals lidrus en jacobskruiskruid. Daarbij is het een Natura2000 gebied waardoor de regeldruk groot is en groter zal worden. Hoe kan een boer in deze polder rendabel blijven ondernemen? Het bedrijf staat op een cruciaal punt waar moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Shanna hoopt nieuwe inzichten te krijgen over biologisch graslandbeheer en het management om zodoende weloverwogen keuzes te maken in Nederland. Shanna haar scholarship wordt ondersteund door provincie Utrecht.

Ondernemend, innovatief en vol enthousiasme runt Lars Eringfeld samen met zijn vader, oom en broer een melkveebedrijf met 370 melkkoeien in Voorst, oude IJsselstreek. Waarbij de focus ligt op kostprijsbeheersing, in combinatie met schaal en duurzaamheid. Het is de ambitie het bedrijf verder uit te bouwen op basis van het huidige fundament. Naast Lars' activiteiten op het melkveebedrijf, werkt Lars als zelfstandig bedrijfsadviseur voor meerdere opdrachtgevers in de land en tuinbouw. Daarnaast is Lars bestuurlijk actief binnen Friesland/Campina en de Rabobank. Tijdens zijn Nuffield scholarship hoopt Lars meer kennis en ervaring op te doen over de digitale ontwikkelingen die agrarisch ondernemers samen met haar leveranciers en afnemers opdoen in de wereld. Wat zorgt voor succes en wat voor falen? Lars zijn scholarship wordt ondersteund door Provincie Gelderland.

Ellen Temmink runt samen met haar partner Ben ter Bekke en haar ouders een melkveebedrijf in St. Isidorushoeve (OV). Op 27 hectare eigen grond en 7 hectare gepacht melken ze ruim 50 koeien met een melkrobot. In 2026 zetten ze een grote stap: de omschakeling naar biologisch. Sinds enkele jaren draagt het bedrijf de naam 'De Impactboerderij' – een naam met een belofte: impact maken. Toen Ellen in 2021 serieus overwoog het familiebedrijf over te nemen, ontstond die naam vanzelf. Aanvankelijk dacht ze dat impact maken ging over 'perfect' boeren. Maar gaandeweg ontdekte ze: het draait niet om perfectie, maar om het eerlijke en persoonlijke verhaal achter het boerenbedrijf. Om het verkleinen van de kloof tussen consument en producent – een kloof die in Nederland decennialang is gegroeid.

Met haar achtergrond in HR en theater brengt Ellen een unieke combinatie van mensgerichtheid en storytelling. Samen met haar hart voor de agrarische sector maakt dat De Impactboerderij tot een verbindende factor in een tijd van polarisatie. Haar droom? Dat De Impactboerderij een vliegwiel wordt voor de wereldwijde voedseltransitie. In haar Nuffield-onderzoek richt Ellen zich op de mens in de agrarische sector. Ze zoekt naar de menselijke succesfactoren voor een natuurinclusieve boerderij. Want verandering begint bij mensen. Ellen haar scholarship wordt ondersteund door Provincie Overijssel.

Voor meer informatie:
Nuffield Nederland
[email protected]
nuffield.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer