Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voedsel klaar voor de toekomst op Biofach 2026

Biofach 2026 toont de toekomst van biologisch: wereldwijde diversiteit, jonge stemmen en gedurfde concepten voor duurzame voedselsystemen. Neurenberg is opnieuw gastheer van de internationale biologische gemeenschap tijdens Biofach, van 10 tot en met 13 februari 2026.

Biofach biedt een uitgebreid overzicht van actuele ontwikkelingen in de gehele waardeketen, samen met toekomstgerichte ideeën en nieuwe inspiratie. Het centrale thema van het Biofach-congres is "Growing Tomorrow – Young Voices, Bold Visions". Dit congres richt zich op thema's zoals voedselsoevereiniteit, duurzame landbouw en maatschappelijke verandering, ondersteund door gevestigde spelers en een nieuwe generatie partijen.

© Biojournaal

"Biofach 2026 laat zien hoe divers, internationaal en toekomstgericht de biologische sector is", aldus Dominik Dietz, directeur Biofach op de NürnbergMesse. "Door tijdens het congres de focus te leggen op jonge stemmen, innovatieve formats en een sterk internationaal netwerk, creëren we inspiratie voor een duurzame transformatie van zowel voeding als landbouw."

Met als hoofdthema "Growing Tomorrow – Young Voices, Bold Visions" is het Biofach-congres 2026 gewijd aan de standpunten van jongeren die wereldwijd hun verantwoordelijkheid nemen en de biologische beweging met nieuwe ideeën vooruit helpen. "Een multigenerationele aanpak is essentieel om de grote toekomstvragen waar we momenteel voor staan, aan te pakken", aldus Tina Andres, voorzitter van de nationale biologische vereniging BÖLW. "Op Biofach 2026 is het woord aan de jonge, geëngageerde mensen die hun verantwoordelijkheid nemen en de toekomst nu vormgeven."

Naast het hoofdthema kunnen bezoekers van het congres ook rekenen op specialistische formats zoals het Trade Forum, STADTLANDBIO en het samenwerkingsverband "SustainableFutureLab".

Exposanten en een breed productaanbod
Het evenement verwacht zo'n 2200 exposanten die hun biologische producten zullen presenteren in in totaal negen beurshallen. Speciale aandacht is er voor India als Land van het Jaar. "Met zijn dynamische biologische strategie en groeiende exportexpertise is India een sterke partner voor wereldwijde biologische ontwikkeling."

Extra speciale tentoonstellingsruimtes zoals 'Experience the World of PLANETARY HEALTH' bieden ruimte voor productpresentaties en verdieping van het onderwerp. "Het Planetary Health Diet biedt een antwoord op veel van de crises waarmee we momenteel worden geconfronteerd", aldus Matthias Beuger van de Association of Organic Food Producers (AöL). "Het staat dan ook op zijn plaats in het hart van deze tentoonstellingsruimte. In theorie zijn er inmiddels voldoende modellen om de consumptie binnen de draagkracht van de planeet te houden. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit op ons bord? Voorbeelden van best practices worden getoond, van het telen van peulvruchten en het vertellen van kwaliteitsverhalen tot de smaakbeleving van een kookprogramma. 'Experience the World of PLANETARY HEALTH' maakt 'voedsel dat geschikt is voor de toekomst' werkelijkheid."

Ondersteunend programma: Trends, innovaties en interactie
Het randprogramma richt zich op vakbezoekers in alle schakels van de waardeketen, van teelt tot verwerking, handel en horeca, en biedt een scala aan formats die inspelen op actuele trends, innovatieve concepten en praktijkgerichte oplossingen.

Een aanbod aan producten en diensten is specifiek gericht op vakvertegenwoordigers. Naast het Trade Forum op het Biofach-congres bieden evenementen zoals het Meeting Point BIOimSEH en de bijbehorende Organic Experts Lounge hen een centraal platform voor interactie, productpresentaties en netwerken. "Na 30 jaar ontwikkeling zijn biologische producten een essentieel onderdeel van de mainstream", stelt Erich Magrander, uitgever van bioPress.

"Biologische producten zijn nu te vinden in alle marketingkanalen, van de vakhandel tot discounters. Maar leveranciers met een compleet assortiment kunnen meer. Met het Meeting Point BIOimSEH biedt Biofach ondernemers een platform voor uitwisseling over uitgebreide biologische marketing. Hier kunnen vertegenwoordigers met biologische experts praten, elkaar leren kennen, netwerken en productpresentaties ontdekken die verder gaan dan het gebruikelijke aanbod. De bijbehorende Organic Experts Lounge biedt volop ruimte voor discussierondes, panels, lezingen en informatiebijeenkomsten. Hier kunnen biologische leveranciers de handel gebruiken om bruggen te slaan van het veld naar de schappen en uiteindelijk naar het bord van de consument."

De Innovation Stage in Hal 4A biedt presentaties voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Jonge bedrijven kunnen er ook hun zichtbaarheid vergroten en toegang krijgen tot potentiële partners. De Biofach Start-up Pitches in 2026 bieden opnieuw vele nieuwkomers in de biologische sector de kans om zich te presenteren. In de bekronende finale presenteren drie start-ups hun plannen aan een deskundige jury van topklasse. In 2026 bestaat de vijfkoppige jury uit Alexander Stabel (Alnatura), Bärbel Ulrich (dm-drogerie market), Frank Künzel (dennree), Selda Morina (REWE Start-up Lounge) en Tillman Schulz (Food investor & Bohlsener Mühle).

Direct naast de Innovation Stage bevindt zich de New Products Stand, waar nieuwe producten en ontwikkelingen wachten om ontdekt te worden. Hier kunnen bezoekers stemmen op hun favoriete product voor de Best New Product Award. Internationale start-ups presenteren hun creatieve producten en ideeën in het paviljoen "International Newcomers", terwijl het gesponsorde paviljoen "Young Innovators" dé plek is om innovatieve vaardigheden op nationaal niveau te ervaren. Het aanbod aan producten en diensten wordt gecompleteerd door de NextGen Campus in Hal 9.

In het paviljoen van Alternative Packaging Solutions presenteren exposanten hun duurzame ideeën op het gebied van verpakkingen. Initiatieven en ngo's krijgen ook de ruimte om hun projecten te presenteren en te netwerken met spelers in de sector. Er is een speciale ruimte gewijd aan het thema biologische producten in de out-of-home catering, met praktische voorbeelden van community catering.

De ticketshop voor Biofach 2026 is nu geopend. Geïnteresseerde vakbezoekers kunnen hun tickets online reserveren.

Bron: Biofach

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer