Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldkampioen frietbakken lanceert biologische curry en tomatenketchup

Tholen - Dapp heeft deze maand de eerste batches van zijn nieuwe biologische curry ketchup en tomatenketchup geproduceerd, volledig biologisch en ontwikkeld in samenwerking met een Duitse producent. De introductie van deze sauzen sluit aan bij de bestaande lijn van Dapp Mayonaise, Mosterd en Pindasaus, die allemaal biologisch gecertificeerd zijn en beschikbaar zijn in zowel potten voor consumenten als grootverpakkingen voor de horeca. De producten zijn inmiddels opgenomen in het assortiment van Udea, Ekoplaza en BD-Totaal, met logistiek en opslag verzorgd door SKAL-gecertificeerde partner Kolibri Logistiek.

© Dapp

"We merken veel enthousiasme vanuit klanten die onze échte verse friet al kennen vanuit de Frietwinkels en Frietfiets, en nu blij zijn dat ze ook onze huisgemaakte sauzen thuis of in hun zaak kunnen gebruiken," vertelt Hugo Roggeveen, mede-eigenaar van Dapp Groothandel. "Onze friet werd dit jaar zelfs bekroond tot 'beste van de wereld' bij het WK Friet, en daar horen natuurlijk bijpassende sauzen bij."

Van één Frietfiets tot een landelijke speler
Het verhaal van Dapp begon elf jaar geleden met één Frietfiets op de Utrechtse markt. Inmiddels heeft het bedrijf zes Frietfietsen, twee Frietwinkels en Hanze Verkoop, de marketing- en salesorganisatie die Dapp ondersteunt en ook andere biologische merken begeleidt bij hun introductie in supermarkten en horeca. "Ik begon zeven jaar geleden tijdens mijn studie bij Dapp, o.a. als stagiair," vertelt Roggeveen. "Het concept van de Frietwinkel sprak me meteen aan. Wat klein begon, groeide uit tot een mooi bedrijf."

De ontwikkeling van de nieuwe curry- en tomatenketchup sluit aan bij het oorspronkelijke doel van Dapp: hoogwaardige biologische sauzen maken voor bij verse friet. "Curry en ketchup zijn essentieel in onze frietwinkels. We waren daarvoor afhankelijk van één leverancier, maar we wisten dat het beter kon. Toen die sauzen wegvielen in het assortiment, ontstond er ook echt vraag, zowel vanuit onszelf als vanuit de markt."

© Dapp

Productie en distributie
"Inmiddels liggen de sauzen klaar voor verkoop en zijn de eerste afnames gedaan." Net als de andere sauzen van Dapp worden de nieuwe ketchupvarianten biologisch geproduceerd en zijn ze verpakt in herkenbare potten. "We hebben voor zowel de curry als de tomatenketchup een eigen specerijenmix ontwikkeld. Dat blijft deels geheim, maar het is vooral onze manier om een eigen smaakpalet te creëren. De curry heeft een kruidige kick met brandewijnazijn, de tomaten zijn zongedroogd uit Italië voor een diepe, rijke smaak," aldus Roggeveen.

De ontwikkeling van de nieuwe ketchup werd mede geïnspireerd door jaarlijkse ervaringen op het Duitse Wattenschlick-festival aan de Waddenzee bij Wilhelmshaven. "Elk jaar verkopen we daar in drie dagen gerust 4.000 porties biologische friet met drie Dapp Frietfietsen op het strand. Bij vloed staat het water tot onze voeten," lacht Roggeveen. "Daar serveren we altijd mayo en ketchup, 'Rot-Weiß' noemen ze dat in Duitsland. We wilden een ketchup creëren die ons terugbrengt naar die momenten."

Van lokaal naar retail
Dapp begon met de verkoop van sauzen in eigen Frietwinkels en breidde daarna uit naar lokale speciaalzaken, franchisvestigingen en kerstpakkettenleveranciers. Met de introductie bij Odin en nu Udea, Ekoplaza en BD-Totaal krijgt het assortiment landelijke distributie. "Het is logisch dat een frietspecialist een eigen curry- en tomatenketchup heeft. Voor de supermarkt heb je een breder assortiment nodig; met één saus val je niet op," legt Roggeveen uit.

Volgens hem biedt het consumenten- en zakelijke segment (B2C en B2B) beide kansen. "Voor thuisgebruik is de ketchup populair, vooral bij de barbecue. De mayonaise zien we ook veel bij horeca en catering, maar is ook geschikt voor consumenten. Grootverpakkingen ketchup zijn interessant nu andere merken uit het schap verdwijnen."

© Dapp

Impact van de wereldtitel
De titel 'beste van de wereld' bij het WK Friet heeft volgens Roggeveen de bekendheid van Dapp verder vergroot. "Het was echt gekkenhuis in de Frietwinkels, het aantal bezoekers verdubbelde. We kregen felicitaties vanuit onverwachte hoeken, bedrijven die we nooit eerder aan de lijn hadden, en zelfs internationale kansen worden verkend. Ook de Frietfiets wordt vaker gevraagd om bij bio-winkels te staan. Voor hen betekent het dat je ineens een wereldkampioen frietbakker voor je winkel hebt staan, en dat klanten de biologische sauzen direct kunnen proeven."

Logistiek en partnerschap
Om de groei te faciliteren, werkt Dapp samen met Kolibri Logistiek voor opslag en distributie. "We zijn een sales- en marketingorganisatie, geen logistiek specialist. Kolibri is een SKAL-gecertificeerde partner die zeer flexibel en klantgericht werkt. Zij helpen ons bij inslag, opslag en colli-afhandeling, zodat we kunnen opschalen zonder dat de kwaliteit van onze producten in gevaar komt," zegt Roggeveen.

Voor meer informatie:
Hugo Roggeveen
Hanze Verkoop B.V. - Dapp Groothandel
Ravenswade 212E
3439 LD Nieuwegein
06-30358641
[email protected]
www.hanzeverkoop.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer