Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ALLEBEI lanceert bewustwordingscampagne ‘Deze man mag er zijn’

Voor elke liter melk en elk ei worden enorme aantallen kalfjes en kuikens geboren. De helft hiervan zijn mannelijke dieren, die vaak geen plek hebben in de huidige dierhouderij. Om deze reden worden ze vroegtijdig gedood, geslacht of geëxporteerd. Veel consumenten zijn zich hiervan niet bewust bij het drinken van een glas melk of het eten van een ei. Het biologische merk ALLEBEI laat zien dat het anders kan: stierkalfjes en hanen krijgen bij ALLEBEI de kans om op te groeien.

Het merk wil zich inzetten om het bewustzijn rondom het thema mannelijke dieren te vergroten en lanceerde daarom op 19 november, op Nationale Mannendag, de bewustwordingscampagne 'Deze man mag er zijn'. Een proeverij bij Odin Arnhem, straatinterviews en een vernieuwde website, zijn het startpunt van deze campagne.

© ALLEBEI

Poppe Braam, directeur ALLEBEI: "Het grootste deel van de consumenten is zich er niet van bewust dat in ons huidige systeem geen plek is voor mannelijke dieren. Ook niet in de biologische dierhouderij. Bij ons krijgt ieder dier een eerlijke kans. Daarom werken wij met dubbeldoeldieren: Jersey runderen voor melk én vlees, en Sasso kippen voor eieren en vlees. Zo krijgen ook de mannetjes een goed leven."

© ALLEBEIDe 'mannen uit de keten' tijdens een proeverij op Nationale Mannendag bij Odin Arnhem: v.l.n.r. Sil Lugtmeijer (boer), Jaap Kroon (bedrijfsleider Odin Arnhem), Poppe Braam (directeur ALLEBEI), Glyn Stoker (chef-kok).

Dat het consumentenbewustzijn rondom de rol van mannelijke dieren in de dierhouderij nog laag is, werd bevestigd in de vele gesprekken tijdens de proeverij bij Odin Arnhem. Veel bezoekers zijn zich niet van bewust van het feit dat er geen ruimte is voor mannelijke dieren op het schap. En zeker het aantal mannelijke dieren waar het jaarlijks in Nederland over gaat, blijkt lastig in te schatten.

De smaak van het vlees blijkt geen barrière. Winkelbezoekers maakten gisteren graag kennis met de krachtige smaak van het stierenvlees in het gerecht dat chef-kok Glyn Stoker uit Rotterdam speciaal voor deze dag bereidde. Glyn ontwikkelde een aantal toegankelijke recepten met hanen- en stierenvlees die te vinden zijn op de vernieuwde website van ALLEBEI.

© ALLEBEI

Poppe Braam: "Nationale Mannendag was voor ons een mooi moment om te starten met onze campagne. Deze dag is namelijk bedoeld om positieve bijdragen van mannen en jongens aan de maatschappij te vieren. Voor ons zijn de 'mannen' in de dierhouderij net zo waardevol als de vrouwen. Hun vlees is hartstikke voedzaam en smaakvol. Met ALLEBEI willen we consumenten, koks en inkopers laten zien dat het anders kan. Eerlijk eten betekent kiezen voor het hele verhaal, niet de helft."

Het stieren- en hanenvlees van ALLEBEI is te koop bij diverse biowinkels, waaronder de winkels van Odin. Koks en inkopers kunnen bestellen via foodservicegroothandel BD-Totaal.

Voor meer informatie:
ALLEBEI
Voorthuizerweg 7
3862 PZ Nijkerk
www.allebei.bio

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer