Over twee weken is het zover: de internationale vakbeurs voor biologische producten, Natexpo, opent opnieuw de deuren. In 2025 keert de beurs – zeventien jaar na de laatste editie op die plek – terug naar de Porte de Versailles in Parijs. Naar verwachting trekken zo'n 900 standhouders en 12.000 bezoekers naar het driedaagse evenement. Tijdens een persconferentie lichtten de organisatoren alvast de hoogtepunten van deze editie toe en schetsten zij de stand van zaken in de biologische sector.
Positieve wind door de biologische markt
Na een periode van stilstand lijkt de biologische markt zich weer te herstellen, ondanks de aanhoudend ongunstige politieke en maatschappelijke context. "Alle seinen staan op groen", aldus de organisatie. Na een noodzakelijke opschoning van het aanbod trekt de sector weer aan: steeds meer huishoudens kiezen opnieuw voor biologisch en de vraag groeit gestaag.
Frédéric Faure, vicevoorzitter van de Franse coöperatie Biocoop: "Dat deze groei niet wordt gedreven door inflatie, maar puur door toegenomen vraag, is veelzeggend. Franse consumenten zoeken bewust naar alternatieven." Toch is er ook zorg: het aantal nieuwe biologische teeltbedrijven daalt, wat een bedreiging vormt voor een sector die sterk inzet op lokale en Franse teelt.
Groenten en fruit krijgen hoofdrol op Natexpo 2025
Een van de grote blikvangers dit jaar is de speciale aandacht voor de AGF-sector. Dat is niet toevallig, want deze categorie heeft een belangrijke rol gespeeld in de heropleving van de biologische markt. "Het werd tijd om dit segment in het zonnetje te zetten", aldus Florence Roublot-Vadé van SPAS Organisation.
Nieuw is het 'Fruits & Légumes Hub', een themaplein volledig gewijd aan groenten en fruit, met als hoogtepunt een themadag op 30 november. Een twintigtal exposanten, waaronder brancheorganisatie Interfel, zullen aanwezig zijn. Bezoekers kunnen deelnemen aan workshops en lezingen over onder meer de economische waarde van biologische groenten en fruit, klimaatadaptatie in de teelt, en het spanningsveld tussen Franse producten en import.
Ook voor professionals op de winkelvloer – van rayonverantwoordelijken tot distributeurs – is er een praktisch programma, zoals een sessie die handvatten biedt om het versschap aantrekkelijker te maken en de verkoop te stimuleren, met onderwerpen als klantadvies, seizoenspresentatie, vergeten rassen, anti-verspilling en flitsopleidingen zoals "In drie minuten alles over AGF".
Verder is er het Natexpo Tchin-Tchin juicebar-concept met sappen en smoothies en het initiatief Les Magasins du Coin, waar korte workshops worden gegeven over merchandising voor groenten en fruit.
Ook buitenshuis meer aandacht voor bio
Op dinsdag 2 december draait alles om bio in de professionele keukens, van schoolkantines tot restaurants, een belangrijk groeigebied. Het programma omvat lezingen over lokale inkoopstructuren, hoe bio een grotere plek kan krijgen op het bord in collectieve keukens, en toekomstscenario's richting 2035.
Tijdens netwerksessies kunnen restauranthouders in contact komen met biologische telers en distributeurs. Rondleidingen en proeverijen maken de dag compleet. De organisatie werkt hiervoor samen met partners als Hôtellerie Restauration, Ecotable, Interfel en de Agence Bio. Via een speciale route – het Parcours Restauration Bio – worden bezoekers langs geselecteerde standhouders geleid die relevant zijn voor deze doelgroep.
Marokko als eregast
Dit jaar staat Marokko centraal als gastland. Een twintigtal bedrijven uit het land presenteert zich in een speciaal paviljoen. Doel is om de rijke biodiversiteit en de ambities van de Marokkaanse biologische sector onder de aandacht te brengen. De Marokkaanse bio-organisatie Maroc Bio en het investeringsagentschap AMDI ondersteunen de aanwezigheid. Op maandag 1 december vindt een conferentie plaats over de toekomst van de Marokkaanse biologische keten, met onder andere een keynote van Zineb Laghzaoui, voorzitter van Maroc Bio.
Internationaal karakter van Natexpo groeit
Met 25% buitenlandse standhouders en deelnemers uit 23 landen – waaronder Italië, België, Duitsland, Spanje en Nederland – profileert Natexpo zich als springplank naar de export. Om deze internationale dimensie kracht bij te zetten, voorziet de beurs in gerichte communicatieacties om exportkansen in de kijker te zetten, internationale paviljoens die de diversiteit van de biosector tonen, een businessprogramma in samenwerking met Business France, waarbij 15 inkopers uit 8 landen (o.a. Zuid-Korea, VS, Portugal, Zweden) matches aangaan met exposanten, en een team van internationale adviseurs om bedrijven te begeleiden.
Ook aan de bezoekerszijde is de wereld goed vertegenwoordigd: 68 landen zijn aanwezig, waarvan 14% van de bezoekers van buiten Frankrijk komt.
Meer hoogtepunten van Natexpo 2025
Meer dan 200 conferenties behandelen actuele thema's, diepgaande discussies en praktijkervaringen. De Natexpo Awards vieren dit jaar hun 20ste jubileum en breiden uit met een nieuwe categorie voor vegan producten en een publieksprijs.
Een ander speerpunt is Label Lab, het vernieuwde innovatieplein voor start-ups en duurzame ondernemers, met pitchsessies en speciale investeerdersmomenten. De Natexpo Tchin-Tchin op 1 december zorgt voor een feestelijk avondprogramma met livemuziek en borrel, en elke beursdag start met gratis koffie voor exposanten.
Natexpo breidt uit naar Italië
Tot slot gaat Natexpo internationaal met een samenwerking met Tuttofood, een grote B2B-voedselbeurs in Italië. In 2026 wordt daar het paviljoen TUTTOBIO gelanceerd, een platform volledig gewijd aan biologische producten. Het biedt Franse en internationale merken de kans om in contact te komen met de Italiaanse markt. Tuttofood trekt jaarlijks 95.000 bezoekers uit 100 landen, met een sterke vertegenwoordiging van groothandels, supermarkten, horeca en e-commerceplatforms. De volgende editie van Tuttofood vindt plaats van 11 tot en met 14 mei 2026.
Natexpo 2025 vindt plaats van zondag 30 november tot en met dinsdag 2 december in het Parc des Expositions, Porte de Versailles, Parijs.
Klik hier voor het programma en praktische informatie.
Klik hier om je in te schrijven.