Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dit zijn de 10 Gezonde Impactmakers van 2025

Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team maakten gisteren de top 10 Gezonde Impactmakers bekend tijdens de uitreiking in het atrium van Koppert Cress in Monster. De Gezonde Innovatie Awards kregen dit jaar een geheel nieuwe invulling. Niet langer werd er gekeken naar losse producten of initiatieven, maar naar het grotere plaatje: de intentie en richting van bedrijven achter de gezonde innovaties.

© Foodlog

De top 10 is samengesteld op basis van een 60/40-verdeling: 60% van de eindscore kwam van de vakjury, die keek naar impact, haalbaarheid en structurele bijdrage aan gezondheid, gebaseerd op criteria opgesteld door voedingsexperts; 40% kwam van de consumentenstem, goed voor meer dan 17.200 stemmen in totaal.

De Top 10 Gezonde Impactmakers 2025:

  1. Lidl Nederland
  2. Baby Groente Tas
  3. Groente & Fruitbrigade voor voedselbanken
  4. Koninklijke Vezet
  5. Spoony
  6. Tasty Basics
  7. Voeding Leeft
  8. TommyTomato
  9. Albert Heijn
  10. Favamole

De jury van de Gezonde Innovatie Awards Impactmakers 2025 bestond uit experts met uiteenlopende achtergronden in voeding, gedrag, retail en innovatie:

  • Yneke Kootstra, voedingsdeskundige en schrijver, is directeur van de Academie voor Coaching en Leefstijl.
  • Klaas de Boer, zelfstandig adviseur op het gebied van retail, inkoop en productintroducties en oprichter van KdB Advies.
  • Pepijn van der Heijden, werkzaam in Business Development bij ExportPartner.
  • Jenneke Heising, universitair docent Food Quality and Design en course manager aan Wageningen University & Research.
  • Remco Havermans, bijzonder hoogleraar Jeugd, Voeding en Gezondheid en hoofd van het Laboratory of Behavioural Gastronomy bij Maastricht University, Campus Venlo

Zij gingen aan de slag met criteria die zijn opgesteld door een commissie bestaande uit:

  • Bart Fischer, retailexpert en adviseur voor bedrijven in food (7BFT)
  • Tiny van Boekel, emeritus hoogleraar levensmiddelentechnologie (Wageningen UR)
  • Koert van Ittersum, hoogleraar marketing en consumentenwelzijn (RUG)
  • Annet Roodenburg, lector voeding en gezondheid (HAS Hogeschool, Den Bosch)
  • Jaap Seidell, voedingsdeskundige en emeritus hoogleraar volksgezondheid (VU Amsterdam)

De top 3 aan het woord
De jury vond dat Lidl zich binnen de supermarktwereld onderscheidt als een uitblinker op het gebied van gezondheid. "Ze maken de keuze voor gezonder eten makkelijker door de barrière van een hogere prijs weg te nemen, dat is juist belangrijk voor hun prijsbewuste klanten." Die keuze gaf voor de jury de doorslag. "Daarnaast zet Lidl duidelijke stappen in hun promotiebeleid, met meer gezonde producten in de aanbieding." Ook de consumenten gaven Lidl veel stemmen, wat laat zien dat hun inzet breed wordt gezien en gewaardeerd. "We zijn ontzettend trots op deze erkenning voor onze inzet om gezond en duurzaam eten voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken. Een echte aanmoediging om hier mee door te gaan", aldus Esmee van Veen, duurzaamheidsmanager bij Lidl.

De Baby Groente Tas won de consumentenstem én stond ook hoog in de beoordeling van de jury. De jury was enthousiast over dit initiatief, dat ouders helpt hun kinderen al vanaf het begin gezond te leren eten. De jury waardeerde dat ouders de tas acht weken lang ontvangen, waardoor ze echt de kans krijgen om een gewoonte op te bouwen en gezond koken in hun ritme op te nemen. De Baby Groente Tas helpt jonge ouders om gezonde keuzes te maken in een drukke fase van het leven. De eerste reactie van directeur Floor Volker: "Wow, dit hadden we niet verwacht. Het voelt als een hele eer, maar wij vinden ook dat we allemaal winnaars zijn!"

De Groente & Fruitbrigade eindigde op de derde plek. De jury benadrukte hoe belangrijk het is dat ook mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank toegang hebben tot gezonde producten. Een aandachtspunt is of de doelgroep altijd weet hoe ze de verse producten kunnen gebruiken, maar het initiatief zelf werd unaniem als zeer waardevol en noodzakelijk gezien. Het project maakt gezond eten bereikbaar voor mensen bij wie voedselonzekerheid aan de orde is en dat verdient grote waardering. "Trots! Dit doen we samen met 120 vrijwilligers. Deze prijs is ook voor hun. Het is onze missie dat iedereen toegang heeft tot gezond voedsel", aldus voorzitter Gert Mulder.

Doelstellingen
Tijdens de uitreiking bij Koppert Cress in Monster kwamen bedrijven, organisaties en initiatieven uit de hele voedselketen bij elkaar om elkaar te inspireren, samenwerkingen te smeden en concrete doelstellingen te formuleren. Niet alleen de prijzen stonden centraal, maar vooral de vraag wat alle deelnemers voor elkaar kunnen betekenen op het gebied van gezondheid. De middag eindigde met het formuleren van gezamenlijke doelstellingen voor een gezonder Nederland door het initiatief van de private partijen in het publieke belang. Ze werden ondertekend door de aanwezigen met als doel om de komende tijd samen stappen te zetten richting een gezonder Nederland. De doelstellingen varieerden van: "De Nederlandse retail sluit een gezamenlijk convenant om minimaal 5% gezonde innovaties per jaar de ruimte te geven op het schap" tot "Het ontwikkelen van een smulbox om ouders te motiveren om thuis meer groenten te maken." De centrale boodschap die uit de middag naar voren kwam, luidt: als we dat willen, kunnen we samen een gezonder Nederland maken.

Bron: Foodlog

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer