Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Olijvenoogst op Kreta van start

"Biologische olijfolie van de hoogste kwaliteit is schaars en daardoor ook exclusiever"

Tholen - De biologische olijvenoogst is op Kreta weer van start gegaan. "We zijn vorige week gestart met persen, samen met de boeren waarmee we al jaren samenwerken," zegt Floris Reurts van Gkazas Olijfolie. De familie Gkazas produceert samen met lokale boeren olijfolie van de Koroneiki-olijf, een ras dat bekendstaat om zijn rijke smaak en hoge gehalte aan antioxidanten.

© Gkazas

"Het blijft met oogsten altijd een afweging tussen timing en kwaliteit," vertelt Floris. "Als het een tijdje niet geregend heeft, kunnen slechte olijven niet van de boom vallen. Boeren wachten dan vaak op een klein beetje regen, zodat de mindere olijven van de bomen vallen en de goede olijven nog uit kunnen groeien tot het gewenste formaat. Daarna volgt meestal de perfecte balans tussen kwaliteit en volume."

Groei en samenwerking
De familie Gkazas begon ooit met een eigen stuk land van zo'n 30.000 kilo olijfolie. Inmiddels is de productie gegroeid tot circa 600.000 à 700.000 kilo per jaar die naar Nederland wordt verscheept. "We werken samen met zo'n vijftig tot zeventig boeren en een aantal coöperaties. Die samenwerking is gebaseerd op vertrouwen en kwaliteit," legt Floris uit.

Ongeveer de helft van de productie is biologisch gecertificeerd. "Biologisch vraagt meer werk, meer aandacht en simpelweg meer liefde voor de boom," zegt hij. Volgens Floris is de biologische olijfolie van de hoogste kwaliteit schaars en daardoor ook duurder en exclusiever.

Van boom tot fles
Het plukseizoen loopt van oktober tot januari, soms februari. "Hoe later je plukt, hoe lager de kwaliteit," vertelt Floris. "In januari neemt het oliegehalte af en gaat de smaak achteruit. Daarom kiezen wij bewust voor een relatief vroege oogst. De olijven worden met de hand geplukt, direct naar de pers gebracht en koud geperst. Alleen dan krijg je een echte extra vierge olijfolie."

Na het persen volgt het natuurlijke zelf-filteringsproces. "De olie wordt opgeslagen in ondergrondse tanks waar de temperatuur constant rond de zeven graden ligt," legt Floris uit. "In circa twee maanden tijd zakken de laatste olijfvezels naar de bodem. Daarna wordt de olie afgevuld in blikken en flessen. De eerste vrachtwagen vertrekt meestal eind november naar Nederland, maar het duurt even voordat het product overal in de schappen terug te vinden is.

© Gkazas

De nieuwe oogst zal vanaf begin 2026 via verschillende kanalen verkrijgbaar zijn. "Maar uiteindelijk is het vooral belangrijk welke olijfolie er in de fles gaat op het moment van bottelen. Een olie van topkwaliteit blijft minstens anderhalf jaar kwalitatief hetzelfde, mits goed bewaard."

Een eerlijke keten
Op Kreta zelf verkoopt Gkazas niet. "Daar is genoeg olijfolie, aangezien de boeren en hun families olijfolie overhouden voor zichzelf," legt Floris uit. "Wij proberen juist de pure olijfolie te redden van partijen die het opkopen en mengen. Ons doel is om die onverdunde kwaliteit naar Nederland te brengen. De boeren met wie we samenwerken weten dat ze een eerlijke prijs krijgen en dat hun product als Kretenzische olijfolie verkocht wordt. Dat maakt hen trots."

De groei van Gkazas laat zich volgens Floris vooral verklaren door het verhaal goed te vertellen en consequent kwaliteit te leveren. "We verdubbelen onze afzet al vijf à zes jaar op rij, puur omdat we doen wat we beloven: op een transparante en eerlijke manier topkwaliteit olijfolie leveren. Dat is hard werken, maar tot nu toe lukt het. Vooral in het biologische segment merken we dat ons verhaal aanslaat; we overtreffen regelmatig de verkoopcijfers in het schap. Dat is super om te zien."

© Gkazas

Samenwerking speelt hierin een belangrijke rol. De biologische en/of conventionele olijfolie van Gkazas wordt verkocht via Ekoplaza, Odin, Udea, Biofresh, Biotoop, Albert Heijn, Jumbo en diverse groothandels zoals Hanos, Sligro en Makro. "Met Foodimpuls uit Heerenveen, een familiebedrijf dat al honderd jaar actief is in de foodsector, hebben we onlangs de handen ineengeslagen," zegt hij. "Zij helpen ons met hun salesteam om ons verhaal onder speciaalzaken te verspreiden en op vakbeurzen uit te dragen. Dat gaan we blijven doen."

"Natuurlijk zijn er soms vragen over prijs, zeker in economisch uitdagende tijden. Maar wij leveren gewoon de beste eerlijke olijfolie die we kunnen vinden. Daar hoort een prijskaartje bij en dat volhouden heeft ons gebracht waar we nu zijn. Als sommige afnemers daar niet voor kiezen, is dat prima; wij geloven in ons product en dat gaat goed."

Voor meer informatie:
Floris Reurts
Gkazas Olijfolie
Vespuccistraat 53H
1056 SH Amsterdam
Tel.: +31 (0)20 2440672
Mob.: +31 (0)6 51955763
[email protected]
www.gkazas.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer