De driejarige Europese campagne "Europese paddenstoelen, verborgen parels" is bijna afgelopen en de eerste balans bevestigt het succes ervan in negen Europese landen. In 2024 bereikte de campagne een breed publiek met begrippen rond duurzaamheid, gezondheid en culinair genot: meer dan 51 miljoen contacten via 795 berichten in de pers en sociale media en meer dan 6,7 miljoen interacties op sociale media – tien keer meer dan in 2023. In Nederland werden er meer dan 1,1 miljoen contacten bereikt door een doeltreffende combinatie van acties in de pers, initiatieven met influencers en mediapartners. "Deze resultaten illustreren de dynamiek en voortrekkersrol van de Nederlandse sector, pionier op het vlak van technologische innovatie, circulaire landbouw en duurzame voedseltransitie."
© European Mushrooms
De campagne: Drie jaar succesvolle sensibilisering
"De campagne die in 2023 van start ging en mede-gefinancierd werd door de Europese Unie, werd op het hele continent een groot succes. Dankzij deze campagne worden paddenstoelen voortaan gezien als een eenvoudig, voedzaam en duurzaam voedingsmiddel, helemaal in lijn met de jongste consumptietrends."
In 2024 werd de campagne meermaals bekroond, onder meer op het Salud Festival (beste PR-strategie, beste internationale uitvoering, beste merk-identiteit) en tijdens de Lovie Awards, waar de campagne een bronzen medaille won in de categorie Branded Content – Food & Beverage. "Al deze onderscheidingen zijn een erkenning voor de creatieve, coherente en doelgerichte Europese communicatiecampagne die in drie jaar tijd meer dan 120 miljoen consumenten bereikte en 37 influencers uit heel Europa samenbracht."
Nederland, Europese pijler van de sector
Met een jaarlijkse productie van meer dan 235.000 ton behoort Nederland tot de grootste champignonproducenten wereldwijd en neemt het een strategische plaats in binnen de Europese toeleveringsketen. "Nederland onderscheidt zich vooral door zijn uniek landbouwmodel dat een combinatie is van duurzaamheid en innovatie. Producenten investeren fors in robotisering en kunstmatige intelligentie om hun oogstmethoden te optimaliseren en hun productiviteit te verhogen."
De Nederlandse sector onderscheidt zich ook door zijn voorbeeldfunctie op het gebied van circulariteit en duurzaamheid. Zo ontwikkelt de sector concrete oplossingen om het gebruik van turf in substraten drastisch terug te schroeven (tot 50% vervanging is reeds bereikt), worden warmteterugwinningssystemen geïnstalleerd en is het gebruik van hernieuwbare energie vrijwel standaard. Bovendien wordt het gebruikte substraat gerecycled als landbouwgrondverbeteraar. "Daar komt nog de historische expertise op het gebied van compostering en hygiëne bij, waardoor het energieverbruik kan worden beperkt en tegelijkertijd een kwaliteitsvolle productie kan worden gegarandeerd."
Tot slot voldoen de in Nederland geteelde paddenstoelen aan de verwachtingen van de consument in het kader van de eiwittransitie: "Ze zijn rijk aan umami, voedzaam, veelzijdig en een ideaal plantaardig alternatief voor dierlijke eiwitten. Deze geïntegreerde aanpak plaatst de Nederlandse sector aan de top van de Europese voedseltransitie en maakt hen tot een wereldwijd model voor duurzame landbouw."
Op naar een duurzame en verantwoorde groei
Naast de balans van de campagne wordt ook naar de toekomst gekeken. De consumptie van paddenstoelen in Nederland blijft stijgen: elke inwoner consumeert gemiddeld 1,8 kg verse champignons per jaar, een cijfer dat onder invloed van nieuwe eetgewoonten ongetwijfeld nog verder zal stijgen. "De daling van de vleesconsumptie en de groeiende populariteit van plantaardige alternatieven versterken deze trend nog verder. Dankzij deze dynamiek worden paddenstoelen niet alleen een gezond, betaalbaar en veelzijdig ingrediënt voor dagelijks gebruik, maar ook een oplossing voor de toekomst om de groeiende wereldbevolking op duurzame wijze te voeden."
"Deze campagne toonde het enorme potentieel van Europese paddenstoelen aan, met name van de Nederlandse sector, dat een prototype is van duurzaamheid en innovatie. We zijn ervan overtuigd dat paddenstoelen een centrale rol zullen blijven spelen in de voeding van morgen », aldus Tom Van Wijk, woordvoerder van de campagne."
Bron: European Mushrooms