Tholen - Dit jaar bestaat De Grote Verleiding twintig jaar. "Het is bijzonder om te zien wat we in twintig jaar hebben opgebouwd. Vanuit een klein idee om vers biologisch voedsel rechtstreeks van de boer bij de klant te brengen, is er een solide bedrijf ontstaan waar mensen iedere week voor terugkomen", vertelt Alex van Hootegem, directeur van het biologische bezorgbedrijf uit Zeeland.
Het jubileum werd afgelopen weekend gevierd met een open dag op het erf. "Het was gezellig druk met meer dan duizend bezoekers. We wilden klanten laten zien wat we doen en waarom. Na afloop hebben we samen met alle medewerkers en vrijwilligers opgeruimd en een hapje gegeten. Dat was echt een feestelijk moment."
© De Grote Verleiding
Alex en Anneke van Hootegem
"We wilden laten zien hoe het wél kon"
Twintig jaar geleden startten Alex en zijn vrouw Anneke met De Grote Verleiding, toen de biologische landbouw in de regio Zuidwest-Nederland nog in de kinderschoenen stond. "We waren net overgestapt op biologische landbouw met ons bedrijf Meulwaeter en hadden een clubje biologische boeren in de regio. Toch liep de afzet soms moeizaam. Als we in winkels of supermarkten keken, viel het aanbod tegen, en soms ook de kwaliteit. We zaten te mopperen dat het beter moest. Toen dacht ik: we moeten gewoon laten zien hoe het wél kan."
Een boerderijwinkel lag voor de hand, maar Alex zag meer in een nieuw concept. "Een boerderijwinkel zit voor veel mensen te buiten af. Het idee voor een fysieke winkel in Goes zou betekenen dat je er moet gaan zitten wachten tot klanten komen — en wachten gaat me niet zo goed af. Rond 2005 begon het fenomeen webwinkels net op te komen, maar nog niet voor verse voeding. We dachten: waarom niet? Met hulp van een bevriende IT'er en de kinderen hebben we het opgezet."
Vanaf het begin werkte De Grote Verleiding in wekelijkse cycli. "Vandaag besteld, morgen in huis — dat werkt niet met verse producten. Daarom laten we klanten bestellen tot maandagochtend tien uur. Daarna doen we de bestellingen bij boeren en tuinders in de regio. Er wordt pas geoogst als we weten wat er nodig is. Zo heb je geen verspilling."
Inmiddels werkt De Grote Verleiding samen met zo'n twintig leveranciers uit de regio. "Toen we begonnen, zetten we de punt van de passer op ons bedrijf en trokken een cirkel van vijftig kilometer, ons bezorggebied: heel Zeeland, West-Brabant tot en met Roosendaal en de grensstreek met Vlaanderen. Binnen die straal blijven de lijnen kort."
© De Grote Verleiding
Open dag ter ere van 20-jaar De Grote Verleiding. De Happy Chef voorzag de gasten van versnaperingen.
"We vroegen ons af: zijn we nog relevant?"
Twintig jaar biologisch ondernemen bracht niet alleen groei, maar ook momenten van reflectie. "Regelmatig stellen we onszelf de vraag: zijn we nog relevant? We zijn ooit gestart omdat supermarkten het niet goed deden. Toen ze het aanbod begonnen te verbreden, vroegen we ons af: moeten we dit nog wel doen? Maar dan besef je dat je niet alleen voor jezelf werkt — je hebt medewerkers, klanten en boeren die op je rekenen."
Soms waren er mindere jaren, maar waardering van klanten gaf steeds nieuwe energie. "We krijgen elke week mails van klanten: 'het kratje openmaken was weer een feestje'. Dat is zo leuk. Ook al zou het niets opleveren, ik zou het nog doen. Toen ik nog gangbaar boer was, voelde het contact met inkopers vaak zakelijk of zelfs negatief. Een beetje alsof ze je probleem moesten oplossen. Nu krijgen we gewoon complimenten. Dat gun ik elke biologische boer: particuliere klanten die waarderen wat je doet."
Technische innovaties spelen al vanaf het begin een belangrijke rol. "We hebben veel zelf ontwikkeld — het bestelsysteem, de backoffice, de routeplanning. Toen bestond dat nog niet betaalbaar voor kleine bedrijven. Inmiddels zijn de systemen zo goed geworden dat we steeds meer onderdelen uitbesteden. Een boer koopt ook gewoon zijn tractor, die hoeft hij niet zelf te bouwen."
"Als biologisch het nieuwe normaal wordt, hebben we gewonnen"
Over de toekomst is Alex optimistisch én realistisch. "Ik ben natuurlijk al een beetje op leeftijd," zegt hij lachend. "Ik heb gezegd dat ik doorga tot mijn tachtigste, dus ik zit nog volop in de race. We hebben een sterk team, betrokken mensen en ook onze kinderen tonen interesse. Emiel werkt in het landbouwbedrijf, en Ammelien denkt op afstand mee."
© Buitengewone Biologische Boost
Buitengewone Biologische Boost: Alex van Hootegem, Jaap Korteweg en Digni van den Dries
Alex van Hootegem zet zich ook breder in voor de groei van de biologische sector. "Ik ben onderdeel van het team Buitengewone Biologische Boost. We voeren gesprekken met supermarkten om ze te bewegen naar een groter en kwalitatiever aanbod biologische producten. Dan krijg ik wel eens de opmerking 'Ben je nu weer voor meer concurrentie aan het zorgen?'. Toegegeven het klinkt tegenstrijdig, maar het zet de biologische sector vooruit."
Wat hem betreft, mag biologisch gerust mainstream worden. "Ik zou het eigenlijk prachtig vinden als we eruit geconcurreerd worden, omdat biologisch het nieuwe normaal is. Dat zou gigantisch zijn. Dan ontstaan er vanzelf weer nieuwe kansen, ook voor ons landbouwbedrijf. Misschien gaan we dan andere dingen doen, of opnieuw het verschil maken op een manier die past bij de tijd. Tot die tijd blijven we doen waar we goed in zijn: eerlijke producten van dichtbij, met korte lijnen tussen boer en bord."
Voor meer informatie:
Alex van Hootegem
De Grote Verleiding
Hogenakkerweg 25
4416 RA Kruiningen
0113-320021
[email protected]
bio.degroteverleiding.nl