Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodtrendwatcher spot foodtrents van de toekomst in biologische supermarkt

Veel niet meer weg te denken foodtrends van nu, hebben hun oorsprong in de biowinkel. Om inzicht te krijgen in de foodtrends van de toekomst, ging de Biowinkelvereniging samen met foodtrendwatcher Marielle Bordewijk naar een biowinkel.

© Biowinkelvereniging

TikTok-hypes versus blijvende foodtrends
Marielle: "Het is goed om je het verschil te realiseren tussen een trend en een hype. Via TikTok en Instagram worden we momenteel overspoeld door foodhypes. Producten die kortstondig in de belangstelling staan en meestal snel weer uit beeld verdwijnen. Ze hebben een sterke, maar vooral tijdelijke aandacht van het publiek. Trends hebben een veel langduriger karakter en veranderen de samenleving op structurele wijze. Veel van de foodtrends zijn dan ook te koppelen aan structurele veranderingen in de samenleving, zoals het eten van minder dierlijke producten om hiermee impact te maken op het milieu of het eten van minder bewerkte producten door een groeiend consumentenbewustzijn."

Trends van nu vinden hun oorsprong in de biowinkel
Marielle laat zien dat een groot aantal producten die nu niet meer weg te denken zijn van het supermarktschap, hun oorsprong vinden in de biowinkel. Marielle: "De biowinkel is echt een pionier op het gebied van foodtrends. Neem bijvoorbeeld de soja- en haverdranken. Al in de jaren '90 bood de biowinkel hier een ruim assortiment in aan, gericht op consumenten met een lactose-tolerantie. Pas op het moment dat de grote merken het product adopteerden en opnieuw positioneerden als een actieve bijdrage aan een beter milieu, nam het product een enorme vlucht. Maar ook de nu immens populaire Japanse keuken vindt z'n oorsprong in de biowinkel. Japanse producten waren in de jaren '80 al in zwang vanuit de macrobiotiek. En de biowinkel had toen al een ruim assortiment Japanse producten, van shoyu tot miso. De winkels bleken daarmee hun tijd ver vooruit."

Binnen biowinkels veel ruimte voor nieuwe concepten
Verschillende redenen liggen ten grondslag aan de pioniersrol van de biowinkels. In de eerste plaats geven biowinkels, in vergelijking met de reguliere supermarkt, veel meer ruimte aan nieuwe concepten en bijzondere producten. De winkels leggen minder focus op rotatie en stellen geen eisen aan marketingbijdragen vanuit het merk. Daarnaast is de focus op gezond eten en milieu een randvoorwaarde binnen de biowinkels. Consumenten raken steeds meer bewust van de rol tussen bewust eten en gezondheid (van jezelf en van de aarde). Biowinkels lopen hierin voorop en zijn zich vanuit hun missie al bewust van deze rol. Tot slot biedt het zelfstandig ondernemerschap van veel biowinkeleigenaren, veel ruimte om het anders te willen doen en te proberen en innoveren, met wisselend succes.

De foodtrends van de toekomst
Om te weten wat de foodtrends van de toekomst gaan worden, is een bezoek aan een biowinkel een goed idee. Samen met Marielle bezocht de Biowinkelvereniging de lokale vestiging van Ekoplaza in Bilthoven. Marielle spotte voor 4 belangrijke foodtrends van de toekomst.

1. Umamirijke smaken: Marielle: "Groenterijk eten wordt steeds belangrijker in de toekomst. Omdat dierlijke producten zoals kaas en vlees veel umami leveren, is het bij plantenrijke gerechten belangrijk om aandacht te geven aan de umami-tonen om het smaakdiepte te geven. Dit verklaart de groeiende populariteit van de Aziatische keuken die bekend staat om haar umamirijke smaken. In de biowinkel heb je volop keus in Aziatische smaakmakers, van zeewier tot miso, van sojasauzen tot (gedroogde) paddenstoelen."

2. Tarwe-alternatieven: Marielle: "In een westers dieet komt ongeveer 20 tot 30 procent van de calorieën uit tarwe. Het aantal mensen met een intolerantie op tarwe en gluten is groeiende. Daarmee ontstaat er een groeiende behoefte aan tarwe-alternatieven. De biowinkel is hier al volop mee bezig. Wat te denken van hun boekweit? De biologische boekweit van Nederlandse bodem was een van de winnaars van de bioproductverkiezing in juni van dit jaar. Maar ook producten als haver, amaranth, quinoa en teff vullen deze behoefte in. In de biowinkel vind je een ruime keuze glutenvrije tarwe-alternatieven."

3. Clean Label-producten: Marielle: "De komende jaren wordt de consument alleen maar kritischer ten aanzien van zijn voeding. De clean-label ontwikkeling spreekt een doelgroep aan die geen onnodige toevoegingen wil in zijn voeding, zoals kunstmatige additieven die de houdbaarheid verlengen." Alternatieve technieken om de houdbaarheid te bevorderen sluiten naadloos aan op deze trend. Denk aan fermenteren (kimchi, zuurkool), inmaken met zuur, wecken, drogen en konfijten.

Ook de groei van raw producten sluit aan bij de clean label trend. Denk bijvoorbeeld aan rauwmelkse producten, die minder bewerking hebben gehad om zo de oorspronkelijke voedingswaarden zoveel mogelijk in tact te laten. Marielle: "En let goed op Italiaanse merken. Italianen weten als geen ander producten te maken met eenvoudige recepten, zonder onnodige toevoegingen en zonder in te leveren op smaak."

4. Vleesvervangers: tofu, tempeh en seitan: Marielle: "De afgelopen jaren zijn steeds meer mensen bewuster vlees gaan eten. De groei van vleesvervangers was daar een duidelijk teken van. Echter, die groei stagneert nu. Duurzaam denken en dus ook eten komt met golven. En de bio-consument loopt daar zeker in voorop. Die is als eerste klaar voor de volgende golf. Maar de bio-klant grijpt niet alleen naar vleesvervangers; die is ook geïnteresseerd om met peulvruchten, granen, paddenstoelen en tofu lekkere maaltijden te maken met een goede voedingswaarde. Tofu, tempeh en seitan verdienen de aandacht; het zijn producten die sinds jaar en dag op het schap liggen in de biowinkel. Het assortiment zal hierin de komende jaren alleen maar breder worden met allerlei vormen en smaken."

Bron: Biowinkelvereniging

Publicatiedatum: