Supermarktketen Jumbo staat aan de vooravond van een ingrijpende koerswijziging. De nieuwe topman, Jesper Højer, die op 1 januari 2026 officieel aan de slag gaat, laat intern nu al van zich horen. Tijdens een eerste kennismaking met medewerkers liet de Deense CEO weten dat er "veel gaat veranderen" binnen het bedrijf, zo laten bronnen binnen Jumbo weten aan Distrifood.
Een van de eerste grote beslissingen is inmiddels genomen: Jumbo beëindigt per eind dit jaar de samenwerking met de internationale inkooporganisatie Everest. Die samenwerking, in 2023 gestart, moest zorgen voor betere inkoopcondities. Hoewel die marges deels verbeterden, bleken ze onvoldoende om het omzetverlies en de impact van terugkerende boycots te compenseren.
De Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ) steunt de breuk. "De nieuwe koers past beter bij de manier waarop ondernemers werken: dicht bij de klant, met korte lijnen en duurzame samenwerkingen," aldus OVJ-voorzitter Johan Plemp. Toch zijn er binnen de groep van 229 zelfstandige ondernemers ook vragen, vooral over de plotselinge ommekeer in strategie.
Leveranciers zijn intussen positief over het einde van de samenwerking met Everest. Tijdens recente leveranciersdagen werd gemeld dat de harde onderhandelingstactieken van Everest niet strookten met het karakter van Jumbo. Er wordt nu gewerkt aan het herstellen van vertrouwen en het opbouwen van nauwere banden met leveranciers, onder andere om een onderscheidend assortiment te kunnen bieden.
Retaildeskundige Laurens Sloot verwacht dat Højer zal inzetten op een vereenvoudiging van de organisatie, mogelijk gepaard met een reorganisatie en inkrimping van het assortiment. Intern wordt bevestigd dat er gekeken wordt naar een herstructurering. Aanleiding is de teruglopende prestaties: Jumbo verloor onlangs zijn topposities in het jaarlijkse Versrapport en scoort onder het marktgemiddelde op zowel prijs als service.
Met deze stap hoopt Jumbo ook terrein terug te winnen op marktleider Albert Heijn, dat momenteel geldt als het primaire kanaal voor productinnovaties. De komende maanden beloven spannend te worden voor de Veghelse formule. Met een nieuwe topman aan het roer, een gewijzigde inkoopstrategie en hernieuwde focus op promoties en innovatie, wordt het een periode van grote verandering voor Jumbo en haar ondernemers.
Bron: Distrifood