Ruim twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dit ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van de organisatie De Gezonde Generatie, die vandaag de campagne Stop kindermarketing lanceert.
© De Gezonde Generatie
De campagne moet bijdragen aan wetgeving die een einde maakt aan reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen tussen 0 en 18 jaar. Volgens De Gezonde Generatie besteedt de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks 1,6 miljard euro aan reclame, waarvan 80% voor ongezonde producten is.
Extra kwetsbaar voor reclame
"Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. Hierdoor eten steeds meer kinderen ongezond", zegt voedingswetenschapper Jaap Seidell. "De marketing en de beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat we eigenlijk bijna geen keuze hebben. Geleidelijk aan zie je dat kinderen, op een veel jongere leeftijd dan vroeger, allerlei chronische welvaartziekten krijgen."
Uit het onderzoek blijkt ook dat 62% van de Nederlanders wil dat de nieuwe regering maatregelen neemt om te voorkomen dat reclame voor ongezond eten en drinken kinderen nog bereikt.
Hoog tijd voor actie
Volgens Diena Halbertsma, voorzitter van De Gezonde Generatie, is het hoog tijd voor actie: "1 op de 7 kinderen heeft overgewicht en de helft van de volwassenen is te zwaar. Terwijl kinderartsen ons regelmatig waarschuwen voor deze zorgwekkende ontwikkeling, investeren fabrikanten, retailers en fastfoodketens elk jaar 1,6 miljard euro in de promotie van vooral ongezonde producten. Wij hopen dat de overheid zich echt hard gaat maken voor strenge wetgeving."
De Gezonde Generatie is een initiatief van 23 gezondheidsfondsen, waaronder het Diabetes Fonds, de Hartstichting, het MDL Fonds en de Nierstichting. De organisaties werken samen aan een samenleving waarin gezond eten en drinken de norm is, zodat ieder kind kan opgroeien in een gezonde voedselomgeving.
Bron: De Gezonde Generatie