De Nederlandse retailmarkt is verzadigd, maar nog lang niet stilgevallen. Dat blijkt uit het Supermarket Report Nederland 2025 van RetailSonar. Volgens het onderzoeksbureau is de markt veranderd in een 'verdringings- en overlevingsmarkt'. Groei via nieuwe vestigingen is volgens RetailSonar nauwelijks nog mogelijk, waardoor optimalisatie van bestaande winkels cruciaal wordt.
RetailSonar benadrukt dat vooral de kwaliteit en zichtbaarheid van een supermarktlocatie bepalend zijn voor succes. "De entree of zichtbaarheid van een supermarkt kan tot 20% van de omzet bepalen", schrijft de marktonderzoeker in het rapport. Dat maakt een zorgvuldige inrichting en positionering volgens RetailSonar belangrijker dan ooit.
Nadruk op kwaliteit, onderscheid en lokale afstemming
Wanneer supermarkten hun focus verschuiven van expansie naar optimalisatie, zal ook de nadruk in het schap komen te liggen op kwaliteit, onderscheid en lokale afstemming. Versproducten spelen daarbij een sleutelrol: ze trekken klanten naar de winkel en vormen een belangrijk element in de beleving van vers en gezond.
Volgens de marktonderzoeker liggen er voor supermarkten kansen als ze inzetten op:
- locatieoptimalisatie: verbeteren van zichtbaarheid, toegankelijkheid, routing
- microsegmentering: fijnmazig differentiëren per buurt of winkelomgeving
- datagestuurde besluitvorming: scherpere analyses van klantenstromen, concurrentiedruk en cannibalisatie
Advies: fijnmazige aanpak
RetailSonar adviseert ketens om beter in te spelen op de wensen van hun directe omgeving. Dat vraagt om een fijnmazige aanpak waarbij het assortiment wordt afgestemd op de lokale consument. Supermarkten die inzetten op het verbeteren van het assortiment, seizoensaanbod en presentatie, hebben in deze overvolle markt volgens RetailSonar een streepje voor.
Hoewel de groei van het aantal winkels stokt, is er volgens RetailSonar "ruimte voor optimalisatie en verbetering". Dat geldt niet alleen voor supermarktketens, maar ook voor hun leveranciers. Wie zich weet te onderscheiden in kwaliteit en relevantie, kan in de huidige markt volgens RetailSonar juist terrein winnen.