Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe campagne voor het "Geen GGO"-keurmerk van start in Duitsland

De Vereniging voor Levensmiddelen zonder Genetische Manipulatie (VLOG) is een campagne in heel Duitsland gestart om consumenten bewust te maken van het "Geen GGO"-keurmerk.

Opvallende afbeeldingen van vervormd voedsel in de vorm van een vraagteken op grote schermen en online vragen kijkers: "Weet je wat je eet?" en vestigen zo hun aandacht op het "Geen GGO"-keurmerk. Producten met dit keurmerk kunnen er zeker van zijn dat ze geen genetisch gemodificeerde ingrediënten bevatten.

© VLOG

"Geen GGO" was tot nu toe vooral relevant voor melk, eieren en vlees
Tot nu toe was het "Geen GGO"-keurmerk in Duitsland vooral relevant voor voedingsmiddelen zoals melk, eieren en vlees, omdat het ook het anderszins wijdverbreide gebruik van genetisch gemodificeerde soja in diervoeder uitsluit, waarvoor geen etikettering op het eindproduct vereist is. Als er genetisch gemodificeerde ingrediënten rechtstreeks in een voedingsmiddel zitten, moet dit altijd op de verpakking worden vermeld – al is het maar in de kleine lettertjes. Maar dit zou binnenkort kunnen veranderen met een nieuwe regelgeving op EU-niveau.

Het keurmerk zou in de toekomst ook "verborgen" genetische manipulatie uitsluiten.
"Als de geplande deregulering daadwerkelijk doorgaat, zouden steeds meer levensmiddelenproducten binnenkort "verborgen" genetische manipulatie kunnen bevatten. Dan zou het 'Geen GGO'-keurmerk nog belangrijker worden. Naast biologische producten die ook GGO-vrij zijn, zou het consumenten dan de enige manier bieden om GGO's veilig uit te sluiten in hun voedsel tijdens het winkelen. Want ongeacht de definitieve EU-beslissing zal ons keurmerk de vrijheid van GGO's blijven garanderen", aldus Alexander Hissting, algemeen directeur van VLOG. "We zijn verheugd dat we het agentschap Normal Kommunikation hebben kunnen overtuigen om samen met ons deze geweldige campagne te ontwikkelen om het bewustzijn over genetische manipulatie in voedsel en ons keurmerk te vergroten."

Consumenten willen weten of er genetische manipulatie in hun voedsel zit.
Volgens verschillende onderzoeken wil ongeveer 80 tot meer dan 90 procent van de mensen in Duitsland kunnen blijven zien of hun voedsel genetische manipulatie bevat. In een VLOG-enquête gaf 79 procent aan dat federaal minister van Landbouw Rainer, met het oog op het aanstaande EU-besluit, moet pleiten voor de voortdurende etikettering van zogenaamde "nieuwe genetische manipulatie" (NGT).

Grote schermen, online advertenties en een landingspagina met een wedstrijd
De campagne omvat advertenties op grote schermen in de openbare ruimte (Digital Out of Home, DOOH) en online formaten (mobiele advertenties) die leiden naar de landingspagina www.gentechnikfrei.de. Daar is informatie beschikbaar over het keurmerk, "Ohne GenTechnik"-producten en de aankoopmogelijkheden. Gebruikers kunnen ook vijf prijzen van € 500 winnen voor een maandelijks "Ohne GenTechnik"-winkelwagentje in een wedstrijd.

VLOG wordt in haar nieuwe campagne ondersteund door het in Zürich gevestigde bureau Normal, dat onder andere al naam heeft gemaakt met communicatie voor het Fair Trade-keurmerk.

Bron: VLOG

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer