Tholen - Kalverliefde vierde afgelopen weekend haar derde verjaardag met een open dag op de Naoberhoeve in Echten (Drenthe). Ondanks de wisselvallige weersvoorspelling kwamen bezoekers van heinde en verre naar de boerderij om met eigen ogen te zien hoe koeien en kalfjes samen leven.
"Het was een ontzettend leuke dag", vertelt oprichter Janina van der Drift. "We hebben regen gehad, maar ook zon en de wind viel mee. Mensen kwamen niet alleen uit de buurt, maar zelfs uit Amsterdam en Den Bosch. Iedereen wilde de kalfjes bij de koe zien. We hadden rondleidingen, lezingen en veel vragen van bezoekers die meer wilden weten over hoe dit werkt in de praktijk."
© Kalverliefde
Aan het eind van de middag werden de koeien binnengehaald. "Toen begon het ineens te hagelen", lacht Van der Drift. "Iedereen stond midden in de wei, doorweekt, maar enthousiast. De koeien die naar stal lopen, de kalfjes die alle kanten opschieten, dat is voor mensen die niet vaak op een boerderij komen, heel waardevol om te ervaren."
Van drie naar zeven boeren en landelijke dekking
In drie jaar tijd groeide Kalverliefde uit van 3 naar 7 en binnenkort 8 aangesloten melkveehouders. De melk van deze boeren ligt inmiddels bij Albert Heijn, Jumbo, Plus en Picnic. "We begonnen met 200 winkels bij Albert Heijn en zitten nu rond de 1000 verkooppunten. Dat is een enorme stap. Steeds meer supermarkten nemen Kalverliefde op in hun assortiment, en dat helpt het onderwerp kalf-bij-koe breder onder de aandacht te brengen."
De uitbreiding is volgens haar niet alleen commercieel, maar vooral maatschappelijk gedreven. "Het vroegtijdig scheiden van koe en kalf is een groot issue. Als consumenten zeggen: 'ik wil niet dat mijn voedsel op die manier wordt geproduceerd', dan moet het alternatief wél beschikbaar zijn op de plekken waar de meeste mensen hun boodschappen doen. Daarom willen we Kalverliefde zo breed mogelijk beschikbaar maken."
© Kalverliefde
Ook online groeit de vraag. Picnic besloot Kalverliefde op te nemen nadat het bedrijf zag dat klanten specifiek naar het merk zochten. "Dat de vraag echt vanuit de consument komt, is een mooie bevestiging. Als mensen bewust op zoek gaan naar kalfvriendelijke melk, dan weet je dat er iets aan het veranderen is."
Een missie die niet mag mislukken
Drie jaar na de oprichting kijkt Van der Drift met trots terug. "We zijn begonnen met één doel: zorgen dat boeren in staat worden gesteld om kalfjes bij de koe te houden. Dat is waar Kalverliefde om draait. Dat we nu in de grootste supermarkten liggen, is bijzonder – maar het belangrijkste is dat we laten zien dat dit model kán werken."
Van der Drift werkte jarenlang in de corporate marketingwereld voordat ze besloot haar kennis in te zetten voor een andere missie. "Ik stond op een punt waarop ik dacht: ga ik dit blijven doen voor grote bedrijven, of gebruik ik mijn ervaring om iets te veranderen dat er echt toe doet? Ik koos voor het laatste. Er zijn zo'n 14.000 melkveehouders in Nederland, en slechts dertig tot veertig daarvan houden het kalfje bij de koe, dat moet anders. Als dit model nu zou falen, weet ik zeker dat niemand het de komende vijf jaar opnieuw zou proberen. Deze missie mag gewoon niet mislukken."
Interesse uit de sector
Tijdens de open dag kwamen niet alleen consumenten, maar ook melkveehouders een kijkje nemen. "Ze waren nieuwsgierig naar onze aanpak", vertelt Van der Drift. "Dat vind ik hoopvol. We gaven onlangs ook een workshop aan agrarisch adviseurs, en die vroegen: wat kunnen grotere melkveebedrijven leren van Kalverliefde? Dat ze die vraag stellen, is al winst."
Toch erkent ze dat het voor veel boeren niet eenvoudig is om over te stappen. "Voor grote bedrijven is het lastig om in één keer naar kalf-bij-koe te gaan. Maar er zijn tussenstappen. Als ieder kalf dat nu individueel wordt gehouden, in elk geval met z'n tweeën mag liggen, dan is dat al een enorme vooruitgang."
© Kalverliefde
De belangstelling groeit mede doordat Kalverliefde de toeslag voor boeren die kalfjes bij de koe houden, flink heeft verhoogd. "Daardoor zien steeds meer boeren dat ze er financieel van kunnen leven. De melk die het kalf drinkt, wordt gecompenseerd met een eerlijke prijs. Consumenten die het dierenwelzijn van het kalf belangrijk vinden, zijn bereid om meer te betalen voor kalfvriendelijke melk."
Ook uit het buitenland komt belangstelling. "We krijgen regelmatig vragen uit België", vertelt ze. "Dat zijn vaak aanvragen voor houdbare melk. Logistiek is dat nog een uitdaging, maar het laat zien dat het idee verder reikt dan Nederland. Kalverliefde is geen doel op zich, maar een middel om boeren te helpen hun kalfjes bij de koe te houden – waar dan ook."
Kalverliefde werd vorig jaar door Trouw uitgeroepen tot meest duurzame start-up van Nederland. Voor Van der Drift is dat vooral een stimulans om verder te denken. "Over vijftig jaar moet kalf-bij-koe de norm zijn. Dat is het perspectief waar we aan bouwen."
Voor meer informatie:
Janina van der Drift
Kalverliefde
06 23129306
[email protected]
www.kalver-liefde.nl