Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Koffiejongens breiden uit naar ruim 800 Albert Heijn-filialen

“Biologische koffie moet breed toegankelijk zijn”

Tholen - De Koffiejongens zetten opnieuw een grote stap in hun ontwikkeling. Vanaf dit najaar ligt hun assortiment biologische koffie – in de vorm composteerbare koffiecups en bonen – in meer dan 800 Albert Heijn-filialen. Voor het bedrijf, dat sinds 2016 vooral bekendstaat als online abonnementsplatform, betekent dit een nieuwe fase.

Jerom Nieuwenhuizen, Head of Sustainability, vertelt dat het pad naar de supermarkt bewust is gekozen. "We zijn begonnen als online direct-to-consumer merk, met de belofte dat je nooit meer zonder koffie komt te zitten. Dat model werkte goed en zorgde voor snelle groei. Maar op een gegeven moment bereik je een punt waarop je een bredere groep klanten wilt bedienen. Met de stap naar Albert Heijn maken we onze biologische koffie fysiek beschikbaar voor consumenten die hun koffie in de supermarkt kopen. De gesprekken met Albert Heijn verliepen opvallend soepel; er was direct een klik en het enthousiasme was wederzijds."

Omschakeling naar biologisch
Een jaar geleden besloot De Koffiejongens volledig over te schakelen naar biologische koffie. Nieuwenhuizen benadrukt dat die keuze niet alleen strategisch, maar vooral inhoudelijk gedreven was. "Uit onze eigen CO₂-berekeningen bleek dat meer dan de helft van de uitstoot in onze keten zat bij de teelt van de koffie, ondanks onze Rainforest Alliance certificatie. In de teelt valt de grootste winst te behalen in het verminderen van de CO₂-uitstoot. Biologische landbouw, gecombineerd met agroforestry, heeft daarop een enorme positieve impact. Daarom wilden we die stap zetten."

Bio-koffie in de schappen
De aanwezigheid in de supermarkt helpt volgens Nieuwenhuizen om het bewustzijn rondom biologische koffie te vergroten. "We communiceren daar actief over, bijvoorbeeld met video's en advertenties in kranten waarin we uitleggen waarom biologisch beter is. Albert Heijn maakt daarnaast zelf duidelijk onderscheid tussen biologische en niet-biologische producten in het schap en stimuleert de verkoop met een 10% korting op biologische producten. Dat helpt consumenten om bewust voor bio te kiezen. In ons geval biedt het een mooi totaalplaatje: biologische koffie van hoge kwaliteit, in composteerbare cups en tegen een toegankelijke prijs."

© De Koffiejongens

Biologische koffie: luxe of toekomst?
Eerder deze week waarschuwde Fairtrade Nederland dat koffie steeds meer een luxeproduct dreigt te worden. Nieuwenhuizen herkent de zorg, maar benadrukt dat De Koffiejongens juist inzet op toegankelijkheid. "De prijsdruk in de sector is groot en koffie is de afgelopen jaren flink duurder geworden. Onze uitdaging is om het niet exclusief te maken, maar juist breed beschikbaar. Dat lukt door efficiënt te werken en tegelijk vast te houden aan duurzaamheid en kwaliteit. Biologische koffie moet geen luxe worden, maar de standaard."

"Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat er voldoende aanbod is. Nu komt het grootste deel van de wereldwijde productie uit Brazilië, terwijl minder dan 1% daarvan biologisch is. Boeren hebben steun nodig om die omschakeling te kunnen maken."

Om dat mogelijk te maken werkt De Koffiejongens intensief samen met hun leveranciers. "We bouwen langetermijnrelaties op en spreken de intentie uit om samen te groeien. Daarmee hebben wij zekerheid over het aanbod en krijgen boeren de ruimte om te investeren. Als we in de toekomst verder opschalen, willen we meer boeren aansluiten, maar wel op een zorgvuldige manier."

© De Koffiejongens

Raad van Commissarisjes
Bij De Koffiejongens speelt ook de jongste generatie een opvallende rol in strategische keuzes. Het bedrijf werkt met een 'Raad van Commissarisjes', een adviesorgaan bestaande uit kinderen van 8 tot 12 jaar. Vorig jaar namen maar liefst 400 kinderen deel aan een grote vergadering. "Het is verbazingwekkend hoe creatief én realistisch kinderen naar dit soort onderwerpen kijken", vertelt Nieuwenhuizen. "Vorig jaar stemden zij unaniem voor de overstap naar 100% biologisch. Dat was voor ons de extra motivatie om door te zetten. Het laat zien dat ook de volgende generatie biologisch telen vanzelfsprekend vindt."

Voor meer informatie:
Jerom Nieuwenhuizen
De Koffiejongens
[email protected]
www.dekoffiejongens.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer