Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
The Pure Goat Company dankt notering aan sterke export en stabiele thuismarkt

Biologische zuigelingenvoeding verovert plek in CrossBorder Top 30

Tholen – Zeven jaar geleden startte Frank Dekker samen met zijn compagnon The Pure Goat Company. Wat begon als een uitdagende zoektocht naar afzetkanalen voor biologische zuigelingenvoeding op basis van bio-geitenmelk, groeide uit tot een internationaal opererend bedrijf met activiteiten in acht Europese landen en drie daarbuiten. "In het begin wilden we te snel, nu zien we dat de vraag vanzelf op ons afkomt". De groei in export leverde The Pure Goat Company een plaats op in de CrossBorder Top 30.

© The Pure Goat Company

Van mislukte export tot wereldwijde vraag
Bij de start van het bedrijf moest er in korte tijd veel geproduceerd worden, omdat babyvoeding alleen in grote volumes kan worden opgezet. "In Nederland konden we dat destijds niet kwijt, dus waren we gedwongen naar het buitenland te kijken," vertelt Dekker. "Maar dan ben je nog onbekend in je thuismarkt, en vinden exportpartners je ook niet interessant. Je vecht in twee markten tegelijk, en dat werkt niet mee."

Vijf jaar later is de situatie compleet omgedraaid. "Nu hebben we geen haast meer. De vraag is groter dan we kunnen leveren al zijn we ons daarvoor qua supply chain in de toekomst aan het voorbereiden zodat we door kunnen groeien. Het grappige is: als je het wilt, krijg je het niet. Maar zodra je het niet meer krampachtig nastreeft, komt het vanzelf." Dat ze inmiddels een stabiele afzet in Nederland gegenereerd hebben speelt daarin zeker een rol volgens Frank. "Uit gegevens van Nielsen blijkt dat we de Nederlandse markt domineren. Dat geeft exportpartners vertrouwen. Deals worden tegenwoordig gesloten op basis van data en onze cijfers zijn gewoon goed."

Thuismarkt als fundament
Voor The Pure Goat Company blijft de thuismarkt leidend. "Wij willen dat tachtig procent van onze producten in Nederland en direct omliggende landen wordt afgezet. Dat is niet alleen een principekwestie – lokaal biologisch produceren en verkopen – maar ook bedrijfseconomisch het verstandigst. Buiten Europa kan de handel grillig zijn. Kijk naar wisselkoersen of politieke onrust, daar wil je als bedrijf niet te afhankelijk van zijn."

Ongeveer 90 procent van de biologische geitenmelk komt uit Nederland, aangevuld met kleine hoeveelheden uit Duitsland en België. "De import is voor ons een mooie aanvulling, maar de basis ligt dichtbij de bron."

Zorgvuldige omschakeling boeren
Een belangrijk aandachtspunt is het beperkte aanbod van biologische geitenmelk. "Het zou goed zijn als er meer boeren omschakelen, maar dat moet heel zorgvuldig gebeuren," benadrukt Dekker. "Biologische geitenmelk is een kleine markt. Als je te snel te veel laat omschakelen, kunnen boeren hun melk niet verwaarden en raken ze ontmoedigt, vraag en aanbod afstemmen is dus cruciaal voor een solide toekomst."

Daarom heeft het bedrijf intensief contact met leveranciers. "We spreken boeren wekelijks en betrekken ook de banken. Voor boeren moet het perspectief stabiel en betrouwbaar zijn. Onze focus op de thuismarkt helpt daarbij: dan ben je als boer niet alleen afhankelijk van export."

Internationale groei en erkenning
Ondanks de nadruk op de thuismarkt groeit de internationale vraag snel. The Pure Goat Company is inmiddels actief in onder andere België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk, en daarnaast in Zuidoost-Azië. De verhouding is tachtig procent Europa en twintig procent daarbuiten.

Die internationale groei leverde recent een nominatie op voor de CrossBorder Top 30, een ranglijst van snelgroeiende exportbedrijven. "Dat vinden we grappig, want we zijn er niet bewust mee bezig. Toch hebben we een substantiële export opgebouwd." Om in aanmerking te komen voor een nominatie voor de CrossBorder Top 30 dient er minimaal €100,000 sales buiten Nederland gegenereerd te zijn. Daarnaast dient de groei t.o.v. 2022/2023 minimaal 25% te zijn. "De nominatie is eigenlijk een bijvangst van onze strategie."

Toekomstvisie
Voor de toekomst is Dekker ambitieus maar nuchter. "We willen de GOAT van babyvoeding worden – Greatest Of All Time. Maar dat kan alleen als we de balans blijven bewaken: betrouwbare afzet voor boeren, een stabiele thuismarkt en gecontroleerde internationale groei."

Volgens Dekker ligt er ook een bredere kans voor Nederland. "Als meer boeren overstappen van gangbaar naar biologisch, los je een groot probleem op. Zowel op duurzaam als commercieel vlak. De markt groeit nog steeds, de banken zijn steeds vaker bereid mee te denken. Dat maakt dat zowel duurzame idealisten als zakelijke investeerders kunnen er een vinkje bij zetten. Voor ons is het echter wel cruciaal om die omschakeling rustig en verantwoord te organiseren."

Voor meer informatie:
Pure Goat Company
H.J.E. Wenckebachweg 123
1096 AM Amsterdam
Tel.: +31 (0)20 2203432
[email protected]
www.puregoatcompany.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer