Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Resultaten BioMarktMeter

"Nederlandse consument staat positief tegenover het biologisch keurmerk"

Florine Kremer, Researcher Sustainable Food aan Wageningen University & Research, deelt op LinkedIn de nieuwe resultaten van de BioMarktMeter.

"De Nederlandse consument staat positief tegenover het biologisch keurmerk en ruim de helft koopt weleens biologisch. Belangrijkste motivaties zijn smaak, versheid, veiligheid en gezondheid."

© BioMarktMeter

"Slechts 53% kent het EU-biologisch keurmerk en minder dan de helft kan het ook daadwerkelijk aanwijzen. Biologisch wordt vaak duurder ingeschat dan niet-bio producten, en soms zelfs duurder dan het werkelijk is. Consumenten ervaren nog weinig stimulans in de winkelomgeving om biologisch te kiezen. Dat lijkt te kloppen: slechts 2,3% van de promoties in folders is voor biologische producten, en in sommige winkels zijn bepaalde biologische productgroepen zelfs helemaal niet te vinden."

De verkoop van biologische producten in Nederlandse supermarkten stijgt licht. "In de eerste helft van dit jaar ging 3,5% van de uitgaven aan eten en drinken naar biologisch, tegen 3,2% vorig jaar. Bij eieren is biologisch het sterkst vertegenwoordigd: 17% van alle verkochte eieren draagt het keurmerk. Koffie en thee winnen terrein (van 5,9% naar 6,5%). Aardappelen, groente en fruit laten de grootste groei zien (van 4,7% naar 5,5%)."

"Met de BioMarktMeter brengen we dit alles samen: omzetcijfers in supermarkten, foodservice en speciaalzaken, consumentenonderzoek én supermarktdata over prijzen, promoties en assortiment. Zo volgen we de ontwikkeling van biologisch richting het doel van 15% areaal in 2030 van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur."

Bron: Florine Kremer

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer