Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Samenwerking en groei centraal op Udea leveranciersdag

Op maandag 15 september 2025 vond de jaarlijkse leveranciersdag van Udea plaats in Markant Theater Maashorst, Uden. Met ruim 300 aanwezigen was het opnieuw een drukbezochte bijeenkomst, waarin stilgestaan werd bij de huidige ontwikkelingen en vooruitgekeken naar de koers voor de komende jaren. De leveranciersdag vormt jaarlijks het startpunt voor de jaargesprekken met alle leveranciers in de Benelux. Samen met deze leveranciers wordt dag in dag uit gewerkt aan een prachtig biologisch assortiment, waarmee de verwachtingen van klanten keer op keer worden overtroffen.

© Udea

Marketing Manager Hans van Mierlo heette namens alle collega's van Udea, Biofresh, Ekoplaza en Färm de gasten van harte welkom. Terwijl binnen de reguliere retail de volumes onder druk staan, laat de bio-retailtak juist een geheel ander beeld zien, met groei in omzet die niet alleen inflatiegedreven is, maar ook in volume en een sterke toename van het aantal transacties.

Erik Does (CEO) en Luc Dossche (directeur België) spraken over de ontwikkelingen binnen de Biotope Group. Daarbij werd ook de komst van de nieuwe minderheidsaandeelhouder The Nest, Els Thermote toegelicht, die zich volledig achter de missie, visie en waarden van de organisatie schaart. Hiermee wordt het fundament van de organisatie verder versterkt. Biotope Group werkt binnen de Benelux aan een sterker geïntegreerde aanpak. In assortiment en logistiek worden stappen gezet richting meer uniformiteit en efficiëntie, ondersteund door verbeterde systemen. De ontwikkelingen sluiten volledig aan bij de bestaande koers en geven de organisatie de slagkracht om de ambities voor de komende jaren te realiseren.

Inkoop en assortiment
Operationeel Manager Stephan Blommendaal presenteerde samen met Vivian Bakker (teamlead DKW) en Frank van Mourik (teamlead Vers) de plannen voor de komende periode. Van ontwikkelingen in het assortiment, productdata, tot aan de voorbereidingen op de jaargesprekken waarin gezamenlijk wordt gewerkt aan de realisatie van de groeiambities. Stephan: "Voor succes is een solide basis essentieel. Daarom richten we ons op een goed georganiseerde structuur van de teams, optimale synergie in de logistiek en het gebruik van één PIM-systeem voor de Benelux. Daarnaast wordt gewerkt met een duidelijke kalender voor groot onderhoud en een actieve assortimentscommissie, zodat producten op het juiste moment en op de juiste plek beschikbaar zijn tegen een realistische prijs."

De samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische Category Managementteams wordt steeds intensiever. Organisatie en processen zijn op elkaar afgestemd, zodat waar mogelijk synergievoordelen kunnen worden benut, terwijl er lokaal gehandeld wordt wanneer dat nodig is. Op deze manier kunnen de Benelux-brede voordelen effectief worden ingezet om de positie van de biospeciaalzaak in de hele Benelux te versterken. Vivian Bakker benadrukt dat het beleid ten aanzien van merken die kiezen voor het biospeciaalzaken-kanaal onveranderd blijft: "We blijven kiezen voor merken die voor ons kiezen en zetten ons daarmee in voor een exclusief en onderscheidend assortiment voor elke biospeciaalzaak in de Benelux."

Product Informatie Management (PIM)
In alle presentaties kwam de ingebruikname van de nieuwe PIM-software aan bod. Biotope heeft fors geïnvesteerd in deze software, die de datakwaliteit op Benelux-niveau aanzienlijk verbetert. Voor leveranciers betekent dit een groot voordeel, omdat de data voor Udea en Biofresh voortaan op één plek kan worden aangeleverd en onderhouden.

Leveranciers die hun data nog niet correct en volledig hebben aangeleverd, wordt op het hart gedrukt dit alsnog te doen. Deze data is essentieel voor diverse processen en projecten binnen de Biotope-organisatie om ook in de komende jaren groei te blijven realiseren.

© Udea

Beste introductie van het jaar 2025
Voor de tweede keer werd tijdens de leveranciersdag de prijs voor Beste introductie van het jaar uitgereikt. Mixblik Mafé, de winnaar van 2024, kreeg hiermee een opvolger. Uit diverse innovatieve introducties, geselecteerd door de Category Managers, koos het Ekoplaza-consumentenpanel drie finalisten: de Wisselwaar citroenkoekjes, het PuurNL Brabantse worstenbroodje en Yakso Koreaanse gochujang. Tijdens de bijeenkomst brachten alle aanwezigen live hun stem uit. Met een overtuigende meerderheid werd het PuurNL Brabantse worstenbroodje uitgeroepen tot Beste introductie van 2025.

Steven IJzerman, als kartrekker van dit project: "We zijn ontzettend trots dat ons worstenbroodje opnieuw wordt geprezen! Het verhaal achter dit product verbindt de hele keten en laat zien dat je met kwaliteit, passie en Brabantse biologische trots impact kunt maken. Dat het worstenbroodje keer op keer wordt beloond, is een bevestiging dat we iets bijzonders hebben gecreëerd." Steven nam de prijs samen met Maikel Geluk van Future Food Group, Gerrie van der Westen van familiebakkerij Van der Westen en Brand Manager Steffanie Eberson in ontvangst.

© Udea

Retail ontwikkelingen
Ekoplaza groeit bijna dubbel zo hard als de markt en bereikt meer consumenten dan ooit. Tijdens de leveranciersdag werd duidelijk dat er nog veel moois in het verschiet ligt. Met extra ondersteuning via acties en promoties, elektronische schaplabels, Slimstock en verdere Benelux-investeringen worden de formules steeds beter ontzorgd, waardoor ook de rentabiliteit en concurrentiekracht van de winkels verbeteren.

Hans van Mierlo benadrukte het groeiende belang van leveranciersdata voor de ontwikkeling van een nieuwe schaptool. Steven IJzerman vulde aan dat deze data ook cruciaal zijn voor de CSRD-richtlijn, die producenten en retailers verplicht transparanter te rapporteren over duurzaamheid.

Vervolgens nam Hans het publiek mee in de recente ontwikkelingen binnen retail en liet hij zien hoe de bioformules Ekoplaza en Färm relevanter en onderscheidender zijn dan ooit. Met een zorgvuldig samengesteld assortiment, meer winkelautomatisering en schaalvoordelen blijven Udea en Biofresh volop investeren in de formules en de omnichannel-strategie. Ook met Ekotown is stevig ingezet op de verbinding met de markt. Het event werd enthousiast ontvangen en is door leveranciers voor volgend jaar met een potlood in de agenda gezet.

Er is sprake van groei in het aantal winkels, een sterkere betrokkenheid van Ekovrienden en een mediaplan dat steeds beter is afgestemd op het vergroten van bereik en impact. Tijdens de leveranciersdag van vorig jaar werd al benadrukt hoe belangrijk het is om te investeren in de positionering van het merk Ekoplaza en de plek in de markt verder te verstevigen. Dit jaar werden door Yvon Hoogers, Manager Brand, Digital & Media, de stappen toegelicht die het afgelopen jaar zijn gezet en hoe daarop verder wordt doorgebouwd. Met het groeiende bereik onder consumenten ligt de focus nu op het omzetten van dat bereik naar concrete impact.

© Udea

De dag werd afgesloten met een verdieping op de plannen rondom retail media, die dit jaar Benelux-breed voor de formules Ekoplaza en Färm zijn uitgewerkt door Retail Coördinator Rik Engel. Daarna konden de gasten onder het genot van een hapje en drankje napraten tijdens de afsluitende borrel, voordat iedereen met een goodiebag huiswaarts ging.

Voor meer informatie:
Udea
Kempkens 1000
5465 PR Veghel
Tel.: 0413 256700
[email protected]
www.udea.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer