De Nederlandse consument houdt in 2025 de hand nog stevig op de knip, zo blijkt uit een analyse van ING Research. Ondanks dat de onzekerheid over de eigen financiële situatie al drie maanden op rij afneemt en de inflatieverwachtingen licht zijn gedaald, blijft het herstel van de consumptie beperkt. Pas in 2026 verwachten economen een sterkere bijdrage van consumenten aan de economische groei.
© ING Research
Terughoudend eerste halfjaar
In de eerste helft van 2025 bleef de consumptie vrijwel vlak. Dit komt vooral door een gebrek aan vertrouwen onder huishoudens, dat in het tweede kwartaal scherp terugviel. Hoewel consumenten iets meer te besteden hadden, vertaalde dit zich niet in extra aankopen.
Invloed van inflatie
Volgens ING speelt inflatie een belangrijke rol in de houding van consumenten. Niet alleen de hoogte van de inflatie telt, maar ook welke producten duurder worden. Vooral stijgende prijzen van dagelijkse boodschappen en energie drukken zwaar op het consumentenvertrouwen. Bovendien zorgen inflatieverwachtingen ervoor dat huishoudens hun toekomstige koopkracht somberder inschatten, wat leidt tot extra voorzichtigheid en hogere spaarneigingen.
© ING Research
Onzekerheid als rem
Ook onzekerheid weegt zwaar mee. Wereldwijde ontwikkelingen zoals handelsspanningen en geopolitieke conflicten beïnvloeden de perceptie van consumenten. Hoewel moeilijk meetbaar, blijkt uit een Europese index dat de onzekerheid de afgelopen maanden is gedaald, mede door een handelsdeal tussen de VS en de EU. Toch ligt het niveau nog altijd hoger dan voor de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne.
© ING Research
Licht herstel in zicht
De inflatieverwachtingen van consumenten zijn inmiddels gestabiliseerd rond de 3%. Energieprijzen kunnen verlichting bieden, maar voedselprijzen blijven dit jaar naar verwachting hoog. Dat betekent dat de consument weliswaar wat minder negatief wordt, maar nog niet volledig terugkeert naar het vertrouwen van enkele jaren geleden.
ING Research voorziet dat de consumptie in de tweede helft van 2025 geleidelijk aantrekt, met een groei van circa 0,3% per kwartaal. Historisch gezien is dat bescheiden. In 2026 zou de bestedingsbereidheid sterker toenemen, waardoor de consument weer een belangrijkere motor van de Nederlandse economie wordt.
Bron: ING Research