Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
12 procent is zelfs al bijna klaar, blijkt uit onderzoek door evofenedex

1 op de 3 ondernemers gestart met voorbereidingen op vrachtwagenheffing 2026

Steeds meer ondernemers in de vervoerssector bereiden zich al voor op de vrachtwagenheffing die per 1 juli 2026 ingaat. Dat blijkt uit onderzoek van ondernemersvereniging evofenedex onder ruim 150 transportbedrijven. Inmiddels geeft 24 procent van de ondernemers aan met de voorbereidingen bezig te zijn en is 12 procent zelfs al bijna klaar.

© Lougassi Gilles | Dreamstime

Betalen per gereden kilometer
De vrachtwagenheffing heeft directe gevolgen voor bedrijven die goederen vervoeren over de Nederlandse wegen. Gebruikers gaan niet langer vaste maandelijkse of jaarlijkse kosten betalen (eurovignet), maar per gereden kilometer op autosnelwegen en enkele hoofdwegen. Het doel van de heffing is om schoner en efficiënter vervoer te stimuleren. Tegelijkertijd raakt het ook de kostenstructuur, transportplanning en investeringsbeslissingen van veel ondernemers.

Kennis verschilt sterk per bedrijfsgrootte
Uit het onderzoek blijkt dat het kennisniveau over de vrachtwagenheffing nog beperkt is. Slechts 8 procent van de bedrijven geeft aan zeer goed op de hoogte te zijn van de vrachtwagenheffing. Ruim een derde (37 procent) geeft aan redelijk op de hoogte te zijn. Opvallend is dat bijna 18 procent van de ondernemers er tot dit onderzoek zelfs nog nooit van had gehoord. Overigens moet de voorlichtingscampagne van de overheid nog beginnen. Grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers zijn duidelijk beter geïnformeerd: 30 procent zegt zeer goed op de hoogte te zijn, terwijl dit bij de kleinste bedrijven (0–10 medewerkers) slechts 2,6 procent is.

Subsidies vaak onbekend
De investeringsregeling Terugsluis, die ondernemers financieel kan ondersteunen, is nog niet overal bekend. 72 procent van de ondernemers geeft aan hier niet van op de hoogte te zijn. Van de ondernemers die wel goed geïnformeerd zijn, overweegt de helft subsidie aan te vragen. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden doorgesluisd naar de vervoerssector, die deze middelen kan gebruiken om de sector verder te verduurzamen. Dit is afgesproken door de drie vervoerspartijen, waaronder evofenedex, samen met de minister van Infrastructuur en Waterstaat en vastgelegd in de Wet Vrachtwagenheffing. Voorbeelden zijn de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) en Samenwerking in de logistieke keten (SILK).

Verwachting stijging transportkosten
De verwachtingen over de impact van de vrachtwagenheffing op de transportkosten lopen sterk uiteen. Een derde van de ondernemers verwacht dat de kosten met meer dan 20 procent zullen stijgen, terwijl een iets grotere groep aangeeft dit nog niet te weten. Bijna de helft van de bedrijven zoekt hierover actief het gesprek met hun logistiek dienstverlener. Daarnaast accepteert 32 procent de extra kosten, en 14 procent geeft aan deze volledig door te berekenen aan de klant.

Handelingsperspectief evofenedex
Thomas Reitsma, manager KG Logistiek – Vervoer bij evofenedex: "Na jaren voorbereiding nadert de invoering van de vrachtwagenheffing met rasse schreden. Dit is hét moment voor ondernemers om zich strategisch voor te bereiden en er slim op in te spelen. Wij ondersteunen onze leden komend jaar met concreet handelingsperspectief, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken, wendbaar blijven en grip houden op hun transportkosten. Zo kunnen zij hun logistiek efficiënter organiseren en optimaal profiteren van beschikbare subsidies."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer