Het advies- en communicatiebureau Schuttelaar & Partners bestaat dit jaar 30 jaar. Sinds de oprichting in 1995 door Marcel Schuttelaar richt het bureau zich op thema's rondom landbouw, voeding, gezondheid en duurzaamheid. Waar destijds vooral pionierswerk nodig was, zijn die onderwerpen inmiddels dagelijkse kost geworden in bedrijfsleven, politiek en samenleving.
© Schuttelaar & Partners
Van pionier tot gevestigde naam
Schuttelaar & Partners begon in Den Haag met een klein team en groeide in drie decennia uit tot een bureau met ruim 120 medewerkers en vestigingen in Nederland en België. Zelf benoemt het bureau als de kern van het werk het verbinden van bedrijven, overheid en maatschappelijke organisaties. Volgens Schuttelaar & Partners is juist die samenwerking nodig om veranderingen in de landbouw- en voedingssector voor elkaar te krijgen.
Het bureau profileerde zich in de beginjaren met advies over milieubeleid en voedselveiligheid. Later kwamen thema's als gezondheid, transparantie in de keten en duurzame productie daarbij. In 2015 werd Schuttelaar & Partners het eerste Nederlandse consultancybureau met een B Corp-certificaat, een keurmerk voor bedrijven die winst en maatschappelijke impact combineren.
Projecten en initiatieven
In de loop der jaren was Schuttelaar & Partners betrokken bij uiteenlopende projecten. Zo stond het bureau aan de wieg van Stichting Milieu Centraal, dat consumenten informeert over duurzame keuzes in het dagelijks leven. Het begeleidde de communicatie rond de introductie van voedselkeuzelogo's als het Vinkje en Nutri-Score, en ondersteunde het programma Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG).
Ook internationaal speelde het bureau een rol, bijvoorbeeld bij het Access to Nutrition Initiative, dat de voedingsindustrie aanspoort gezondere producten op de markt te brengen. Verder droeg Schuttelaar & Partners bij aan discussies over nieuwe veredelingstechnieken en aan het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.
In de AGF-sector is het bureau actief met advies over verduurzaming van de keten, transparante verslaglegging en communicatie rond nieuwe keurmerken en etiketten. Zo werkt het met telers, handelsbedrijven en supermarkten samen aan de verduurzaming van productie en consumptie.
Jubileumjaar
Het 30-jarig bestaan wordt dit jaar gemarkeerd met verschillende activiteiten. Zo lanceerde het bureau deze zomer een videomanifest en verschijnt deze maand een jubileummagazine. Ook organiseert Schuttelaar & Partners kennisweken samen met klanten en partners, en staat er een zogenoemd Futureproof Dinner op het programma.
© Schuttelaar & Partners
Foto: De partners van Schuttelaar & Partners (vlnr) Harry Kager, Lorena van de Kolk, Peter Thijssen, Isabel Boerdam, Joost Schuttelaar, Suzanne van der Pijll, Tijmen de Vries, Ronald Hiel, Edwin Hecker en Ad Nagelkerke.
Volgens oprichter Marcel Schuttelaar is het jubileum niet alleen een moment van terugblikken, maar ook van vooruitkijken. " De uitdagingen rond voedselproductie, gezondheid en klimaat worden steeds groter. Samenwerking in de keten en met de samenleving blijft daarbij cruciaal", aldus Schuttelaar.
Vooruitblik
Met ruim 120 medewerkers, vier kantoren en een groeiend internationaal netwerk ziet het bureau de toekomst met vertrouwen tegemoet. Recent werd een interne Concept & Communicatie Studio opgericht om organisaties te ondersteunen met campagnes en creatieve communicatie.
De komende jaren wil Schuttelaar & Partners zich vooral blijven richten op verduurzaming van landbouw en voedselproductie, transparantie richting consumenten en gezondheidsbevordering. Daarbij blijft volgens het bureau de verbinding tussen bedrijfsleven en samenleving het uitgangspunt, net zoals in 1995.
Voor meer informatie:
Isabel Boerdam![]()
Schuttelaar & Partners
Zeestraat 84
2518 AD Den Haag
[email protected]
www.schuttelaar.nl/