De prestaties in de eerste helft van 2025 bevestigen de inzet van Arla Foods om waarde te creëren voor boereneigenaren, met een concurrerende melkprijs, belangrijke investeringsbeslissingen en voortdurende vooruitgang op het gebied van duurzaamheid.
© Arla Foods
Dit jaar viert Arla Foods het 25-jarig jubileum van de fusie tussen de Zweedse coöperatie Arla en de Deense coöperatie MD Foods. Hierdoor ontstond een grensoverschrijdende zuivelcoöperatie in handen van boeren.
In de eerste helft van 2025 bereikte Arla Foods deze mijlpaal door resultaten te leveren die in lijn waren met de verwachtingen in een volatiele markt. Voortbouwend op een kwart eeuw van samenwerking en veerkracht behaalde Arla Foods een nettowinst van € 158 miljoen en een concurrerende prestatieprijs van € 57,5 cent/kg. De omzet over deze periode bedroeg € 7,5 miljard. Op basis van deze prestaties heeft de Raad van Bestuur besloten om een halfjaarlijkse aanvullende betaling van € 1 cent/kg melk te doen, gebaseerd op de halfjaarlijkse melkvolumes.
"Ter gelegenheid van ons 25-jarig jubileum toont Arla Foods' vermogen om solide prestaties te leveren in een volatiele markt duidelijk de kracht van ons coöperatieve model en de toewijding van onze boeren-eigenaren en collega's. Onze prestaties in de eerste helft van 2025 weerspiegelen onze voortdurende inzet voor gezonde, duurzame zuivel en het creëren van waarde voor iedereen die afhankelijk is van Arla Foods", aldus Peder Tuborgh, CEO van Arla Foods.
Zoals verwacht zorgden geopolitieke onzekerheid en hogere prijzen voor zuivelgrondstoffen voor een uitdagendere marktomgeving in de eerste helft van 2025. Deze factoren leidden tot een daling van 1,5 procent in de verkoopvolumes van merkproducten van Arla Foods ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar, omdat consumenten voorzichtiger werden als reactie op hogere prijzen en economische onzekerheid.
"Hoewel we in de eerste helft van het jaar een lichte daling in de verkoopvolumes van merkproducten zagen, verwachten we dat de situatie in de tweede helft zal verbeteren. Met aanhoudende focus en de kracht van onze merken zijn we goed gepositioneerd om te reageren op veranderende marktomstandigheden, en we verwachten dat de groei van de merkproducten over het hele jaar vrijwel neutraal zal zijn", aldus Torben Dahl Nyholm, CFO van Arla Foods.
Arla Foods verwacht een verbetering van de volumegedreven omzetgroei van merkproducten in de tweede helft van 2025 en heeft daarom de prognose voor de groei van merkproducten verhoogd naar -0,5-0,5% voor het hele jaar. De omzetprognose is bijgesteld naar een bandbreedte van € 14,7-15,2 miljard, waarbij het winstaandeel nog steeds binnen de beoogde bandbreedte van 2,8-3,2% blijft.
De besparingen op het gebied van efficiëntie zullen naar verwachting dit jaar 100 tot 120 miljoen euro bedragen en de vooruitzichten voor de leverage zullen tegen het einde van het jaar naar verwachting tussen 2,9 en 3,3 liggen.
Bekijk hier het volledige half jaar rapport: Arla Foods