Voor de zevenhonderd medewerkers bij Koninklijke Paardekooper Group (KPG) in de Benelux breken spannende tijden aan. Het bedrijf kreeg eerder deze week uitstel van betaling. De ondergang van Paardekooper is misschien een schok, onverwacht is het niet. "Er zijn veel verpakkingsbedrijven en de concurrentie is moordend'', zegt Dirk Mulder, retailexpert bij ING, tegen het AD. Veel van die concurrentie gaat op prijs. En dan leggen bedrijven in Nederland of Europa het vaak af tegen Chinese concurrenten. "De verpakkingsindustrie is behoorlijk energie-intensief. De energiekosten zijn hoog in Europa'', zegt Albert Jan Swart, specialist industrie bij ABN AMRO.
De zware prijsconcurrentie raakte Paardekooper hard. Het bedrijf had juist ingezet op verduurzaming. Daar was ook veel belangstelling voor bij afnemers, maar duurzaam is duurder. "Bedrijven zijn niet meer bereid te betalen voor duurzaamheid. Ze kopen nu minder duurzame verpakkingen als die een of twee cent goedkoper zijn'', ziet Mulder.