Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GoodyFood brengt producenten en consumenten samen tijdens winkelfeest op 13 september

"Jonge gezinnen ontdekken steeds vaker de weg naar biologisch"

Tholen - De Hilversumse biowinkel Goodyfood brengt producent en consument samen tijdens een winkelfeest op zaterdag 13 september. "Het leukste van het feest is dat producenten hun verhaal kunnen doen. We bestaan als winkel vanwege ons idealisme en verhaal, en dat willen we echt kunnen delen met onze klanten", aldus Isa Houtbeckers, assistent-bedrijfsleidster bij GoodyFood. Volgens Isa onderscheidt GoodyFood zich door een sterke focus op verhaal, service en duurzaamheid, in een markt die steeds competitiever wordt.

© GoodyFood

Veranderingen in de bio sector
Isa ziet dat de biologische sector de afgelopen jaren grote veranderingen heeft doorgemaakt. "Tijdens de coronapandemie waren de eerste jaren zeer goed, met veel aandacht voor gezondheid en een groeiende vraag naar biologische producten. Waarschijnlijk omdat mensen geld overhielden." Daarna zakte de omzet tijdelijk, mede door flinke prijsstijgingen. "Brood is in 2,5 jaar tijd ruim 1,50 euro duurder geworden, dat merkten we echt terug in de winkel," vertelt Isa.

Inmiddels is de winkel weer opgekrabbeld en zien ze een verjonging van het klantenbestand. "Vooral jonge gezinnen en zwangere vrouwen die bewust biologisch willen consumeren zien we steeds vaker in de winkel." De meeste groei zit bij klanten tussen 25 en 40 jaar, terwijl oudere vaste klanten een stabiele basis vormen. "Veel van onze klanten zijn 70, 80 of ouder, je weet dat zij een keer gaan verdwijnen en dus is verjonging van het klantenbestand broodnodig."

Meer dan producten
GoodyFood onderscheidt zich van andere biologische winkels en supermarkten door de persoonlijke service en het verhaal achter de producten. Isa: "Dat je klanten een verhaal kan geven, dat je weet wat je moet met vergeten groenten en dat je antwoord klaar hebt op de vragen die er zijn, dat is wat ons anders maakt."

Door de toenemende vraag naar biologische producten ziet GoodyFood dat het assortiment biologische producten in de gangbare supermarkten uitgebreid wordt. "Dat is fantastisch, maar tegelijkertijd levert de supermarkt daardoor wel meer concurrentie op voor ons als biologische speciaalzaak." De mensen die slechts enkele producten biologische kopen, doen dat nu steeds vaker in de supermarkt. "We krijgen regelmatig de vraag wat nu het verschil is tussen onze biologische producten en de bio-producten in de supermarkt."

Bewuste keuzes
Uit ervaring bij FrieslandCampina weet Isa te vertellen dat bij veel van de boeren die aan supermarkten leveren en de overstap naar biologisch maken, de focus op een complete kringloop ontbreekt. "Bij onze leveranciers zie je echt dat er een visie ten grond slag ligt aan het biologische bedrijf. Veel van onze bio-leveranciers houden zich bezig met de vraag: 'Hoe laat ik de wereld beter achter?'. Ze hebben vaak een maatschappelijke missie, zoals duurzame landbouw of schoon drinkwater wereldwijd."

Als voorbeeld noemt Isa een verhaal over de Kleinste Soepfabriek, dat ze drie jaar geleden hoorde tijdens de Biobeurs en dat een blijvende indruk heeft gemaakt. "Zij konden toen makkelijk opschalen, de afzet was er, maar dan moesten ze gaan werken met nachtdiensten. Dat paste niet bij hun missie en dus deden ze het niet."

Verder zit er een groot verschil in de ingrediënten. "Pak je in de supermarkt ergens een biologische versie van, dan zie je vaak dat de ingrediënten identiek zijn aan de reguliere versie, maar dan biologisch geteeld." GoodyFood kiest bewust voor producten met minder ingrediënten en zonder vulstoffen, waardoor klanten precies weten wat ze kopen. "Wij doen zelf ook onze boodschappen in de winkel en dan wil je gewoon dat het goed is."

© GoodyFood

Winkelfeest in september
Om producent en consument met elkaar te verbinden vindt op zaterdag 13 september bij GoodyFood het jaarlijkse winkelfeest plaats. Het winkelfeest van GoodyFood trekt zowel vaste klanten als nieuwe bezoekers. "Tijdens het feest kunnen bezoekers producten proeven, kennismaken met de leveranciers en profiteren van scherpe acties."

Ongeveer 15 leveranciers zijn aanwezig met kraampjes voor en in de winkel, variërend van groente en zuivel, van zout tot zoetwaren.

Deelnemende leveranciers
Horizon, Schulp, Dr. Hauschka, Alka, Chi, Udea, Odin, Bald Brewer, Imkerij de Traay, Weerribben Zuivel, John Altman, Bastiaansen, VD Westen Organic Family Bakery.

Daarnaast komt de Italiaanse chef Felice live koken en verzorgt de barista van Kohi Koffie aanwezigen met biologische koffie van Biocafé koffie.

"Perfect dus voor consumenten om kennis te maken met al deze biologische producenten en te ontdekken wat het verhaal is achter hun bio-producten."

Praktische informatie:

  • Datum: zaterdag 13 september
  • Tijden:
    • De activiteiten van het winkelfeest vinden plaats van 10:00-16:00
    • De acties zijn geldig tijdens de gehele openingstijden van 8:00-17:15
  • Locatie: GoodyFood Hilversum, Noordse Bosje 11, 1211 BD Hilversum

Voor meer informatie:
GoodyFood Hilversum
Noordse Bosje 11
1211 BD Hilversum
035 6237163
[email protected]
www.goodyfood.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer