Tholen - Zo'n dertig jaar geleden begon Nature Bio Foods (NBF) zijn reis vanuit de biologische boerderijen in India, met een duidelijke focus: het leveren van voedsel van hoge kwaliteit en zuiverheid, en tegelijk op een milieubewuste manier ondernemen. Vandaag de dag, met het Europese hoofdkantoor in Nederland, is de groei van NBF altijd geworteld geweest in biologische principes — niet alleen in de landbouw, maar ook in de manier waarop het bedrijf omgaat met gemeenschappen, mensen en de planeet.
© NBFRohan Grover: "Het werken aan de toekomst vanuit een erfenis die bestaat uit biologische waarden, is van meerwaarde voor de mens en het milieu."
Doel voorbij winst
Zeven jaar geleden vestigde NBF zich in Nederland, op de Maasvlakte bij Rotterdam. Sindsdien heeft het bedrijf zijn wereldwijde voetafdruk verder uitgebreid, terwijl het trouw bleef aan zijn doel. Onlangs trad Rohan Grover aan als CEO, een nieuwe generatie telg uit de oprichtersfamilie, bekend om zijn heldere visie, gedrevenheid en diepe betrokkenheid bij het bedrijf.
"Ik heb een aantal jaren in de VS gewerkt. Aanvankelijk was ik niet echt gefocust op biologisch of duurzaamheid. Maar dat veranderde tijdens mijn tijd daar. Ik kwam bedrijven tegen die winstgevendheid door een andere bril bekeken, een visie die rekening hield met de kosten voor mens en milieu. Ik begon te beseffen dat ongebreidelde winstmaximalisatie vaak ten koste gaat van menselijke en ecologische waarden. Die realisatie motiveerde me om bij NBF te komen werken."
Tegenwoordig bekleedt Nature Bio Foods een sterke wereldwijde positie in de productie en marketing van biologische voedingsingrediënten.
© NBF"Recentelijk werd het nieuwe kantoor en logistieke centrum geopend"
Uitbreiding van het biologische productassortiment
Volgens Rohan was de weg naar wereldwijde erkenning lang en veeleisend. "We werken inmiddels wereldwijd samen. Alleen al in India zijn meer dan 96.000 boerenfamilies betrokken die de NBF-filosofie delen."
Hoewel biologische rijst de basis van het bedrijf blijft, omvat het productportfolio inmiddels ook soja, lijnzaad, linzen en noten. "We hebben onze expertise daarnaast uitgebreid naar babyvoeding. Jarenlang zagen we een dreigend structureel tekort op dat gebied. Het risico is dat er alternatieven van mindere kwaliteit op de markt komen en dat willen we voorkomen. Daarom ontwikkelen we babyvoeding met 100% biologische ingrediënten."
Wereldwijde activiteiten opbouwen
In Nederland werkt NBF met een team van ongeveer 50 medewerkers, ondersteund door een uitgebreid team van 50 specialisten in India. "Dit is een bewuste keuze om de operationele kosten in Nederland laag te houden. Het team in India ondersteunt onze wereldwijde activiteiten. Vier jaar geleden hebben we ook een vestiging in Oeganda opgezet, dat nu een belangrijk knooppunt voor Afrika is. Daar ondersteunen we boeren, bieden we trainingen aan en ontwikkelen we productiemodellen die ervoor zorgen dat ze een fatsoenlijk inkomen verdienen. De expertise in India helpt ons snel te reageren – we hoeven het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden."
Logistiek, efficiëntie en groei
NBF vestigde zich in Rotterdam, Nederland, mede vanwege de strategische rol van het land als logistiek knooppunt van Europa. Rohan: "Logistiek is een belangrijke kostenfactor voor ons. Door de logistieke efficiëntie te verbeteren, kunnen we de kosten aanzienlijk verlagen. Daarom zijn onze locatie op de Maasvlakte en de recente uitbreiding van ons magazijn naar 20.000 m² zo cruciaal."
Groeimanagement vereist een duidelijke logistieke visie. "Je kunt fantastische producten hebben, maar als je toeleveringsketen hapert, loop je het risico op leveringsvertragingen en oplopende kosten."
Vooruitkijken
De groei van NBF zal verankerd blijven in haar kernwaarden: respect voor de natuur, ethische inkoop en langetermijnrelaties. "Als nieuwe CEO kun je gedurfde uitspraken doen, maar zo werk ik niet. Ik geloof dat de fundamentele waarden van dit bedrijf onze groei moeten blijven bepalen. Dat omvat het delen van kennis, het voorlichten van consumenten wereldwijd over concepten zoals 'true costing', en het helpen van boeren bij het opzetten van succesvolle biologische bedrijven.
We doen dit alles in het besef dat wanneer je mensen op een humane manier ondersteunt – op een wijze die aansluit bij hun cultuur en sociale normen – je een vertrouwensband opbouwt die generaties lang meegaat. Respect voor de authenticiteit van mensen, de natuur en onze waarden vormt de context van waaruit we altijd opereren. Dat geldt voor India, Nederland, Duitsland en elk land waar we samenwerken – nu en in de toekomst."
Voor meer informatie:
Rohan Grover, CEO
Nature Bio Foods BV
Bosporusstraat 36-38
3199 LJ Maasvlakte
Rotterdam
010 808 2738
www.naturebiofoods.organic
[email protected]