In een gezamenlijke actie tegen misleidende beeldvorming over de agrarische sector lanceren samenwerkende brancheorganisaties het nieuwe Meldpunt Foute Feiten. Daar kunnen mensen melding maken van onjuiste informatie in reclame- en lesmateriaal over de agrarische sector.
Het initiatief is bedoeld om boeren en tuinders te ondersteunen bij het signaleren en corrigeren van onjuiste of eenzijdige informatie in verschillende uitingen, waaronder dus lesmateriaal, berichtgeving in de media en reclamecampagnes. De meldingen worden via het meldpunt verzameld en gebruikt om samen met belangenorganisaties een krachtig en feitelijk weerwoord te geven.
Hiermee willen de initiatiefnemers ervoor zorgen dat de juiste informatie de aandacht krijgt die het verdient. Elke melding telt. 'Boeren en tuinders ergeren zich vaak aan onjuiste informatie in schoolboeken of in de media', stelt ZLTO-directeur Kathleen Goense. 'ZLTO heeft al eens actie ondernomen op zulke signalen. Door een meldpunt in te richten, hopen we nog beter inzicht te krijgen in dit soort beeldvorming en er nog meer mee te doen.'
Klacht over lespakket succesvol
ZLTO diende vorig jaar samen met Agrifacts, LTO Noord en LLTB met succes een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over een lespakket van Greenpeace. Dat ging over de impact van de vleesproductie op milieu en klimaat, maar ook over dierenwelzijn en volksgezondheid. Kinderen leerden bijvoorbeeld dat koeien de aarde meer opwarmen dan auto's, dat de vleesproductie een oorzaak is van honger op de wereld en dat vlees eten mensen ziek maakt.
"We werden van meerdere kanten op dit lespakket gewezen", zegt Goense. "Hier was sprake van beïnvloeding van kinderen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Wij wilden dit niet laten gebeuren. Daarom zijn we naar de RCC gestapt." Dat heeft goed uitgepakt; ZLTO kreeg destijds op meerdere inhoudelijke klachten gelijk.
Meldpunt is centraal knooppunt
Het Meldpunt Foute Feiten fungeert als centraal knooppunt voor klachten en wordt gedragen door LTO Noord, LLTB, ZLTO, POV, Glastuinbouw Nederland, KAVB, NMV, NAV, NFO, Agrifacts, Team AgroNL en Agractie. Een team van 'factcheckers' gaat aan de slag met de meldingen.
Bron: ZLTO