Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Merle Koomans van den Dries, over groeiuitdagingen van Odin foodcoop

Nieuw directieteam Odin vanaf 1 september operationeel

Tholen - "Wanneer je de organisatievorm coöperatie als basis hebt, moet de werkwijze van de directie de organisatiestructuur reflecteren." Volgens Merle Koomans van den Dries is de essentie van de Odin coöperatie dat je met elkaar vanuit een mate van saamhorigheid streeft naar verbetering van de aarde en haar bewoners; mens en de natuur. Dat vraagt om samenwerking en kennisdeling. Dat geldt dus ook voor het directieteam dat vanaf 1 september in de nieuwe constellatie volledig operationeel is? "Zeker, we staan voor grote uitdagingen en ambities en dan moeten we ervoor zorgen dat we binnen de directie verschillende deskundigheden aan tafel hebben en zorgen dat er sprake is van onderlinge versterking." Dat heeft dus ook te maken met houding en gedrag? "Ja, precies, daarom ben ik blij met het team zoals zich dat nu opnieuw vormt en dat ik daar onderdeel van mag uitmaken geeft mij enorm veel energie."

© Odin Merle Koomans van den Dries: "De wereld van morgen vraagt van ons iets anders dan wat zij gisteren van ons heeft gevraagd"

Overgangsfase
Odin is in een paar jaar snel gegroeid van 15 winkels naar 40 winkels nu, ook de groothandelsactiviteiten en ons assortiment zijn de afgelopen jaren sterk uitgebreid. "Het is een energie-explosie vanuit de diepe overtuiging dat we als samenleving ons voedselpatroon moeten aanpassen. Want anders gaat het echt mis met de mens en de natuur. Voor ons betekent het uitbreiden van winkels dan ook niet alleen een uitbreiding van de omzet, dat is meer een middel. Het gaat vooral om de uitbreiding van de groep mensen die aanhaken om verantwoordelijkheid te nemen in het voedselsysteem waar we met z'n allen onderdeel van uitmaken."

Wat bedoel je daarmee? "We eten elke dag en met de boodschappen die je daarvoor doet, kun je veel verschil maken in de wereld. Als we bijvoorbeeld allemaal stoppen met het kopen van producten waarbij landbouwgif is gebruikt, dan verandert er echt wat. Zo simpel is het. Dat geeft dus handelingsperspectief in een tijd waarin er zoveel ellende op ons afkomt dat je soms niet weet waar je moet beginnen. Daarbij zijn onze winkels en ook andere biologische speciaalzaken sociale knooppunten, we zorgen dat de consumenten, naast het verkrijgen van 100% biologisch voedsel, ook in gesprek kunnen komen met elkaar en met onze medewerkers, zodat er kennis en ervaring kan worden gedeeld. Dat gebeurt in een reguliere supermarkt nauwelijks meer."

Tegelijkertijd constateert Merle dat door de groei en de toekomstige groeiambities, er in de bedrijfsvoering wel wat moet veranderen. "We bevinden ons als organisatie in een overgangsfase. De effecten van procesfoutjes of slordigheden zijn veel groter dan vroeger. Daar moeten we onze logistieke en automatiseringssystemen de komende tijd verder op gaan afstemmen en doorontwikkelen, zodat we vanuit die professionaliseringsslag op een verantwoorde manier weer verder kunnen groeien en bouwen aan het bereiken van onze sociaal-maatschappelijke doelen."

Strategieën
De basis van het toekomstige beleid vormt een strategisch beleidsplan. Uiteraard kan Merle daar niet te veel over zeggen, maar van belang vindt ze in deze fase drie aspecten daaruit te benoemen. "Een belangrijk aandachtspunt is de professionalisering van onze automatisering, niet zozeer om arbeid te besparen, maar wel om de beschikbare tijd en energie kwalitatief beter in te kunnen zetten. Verder zien we voldoende uitdagingen in onze logistieke processen en alles wat daaraan vastzit. Een derde aandachtspunt is ons nadrukkelijker te gaan richten op het verder vormgeven van de community die we samen met onze telers, collega's en klanten vormen en die steeds meer als een vliegwiel kan gaan fungeren bij het verder verspreiden van bewustwording over mens en natuur en het gezonder en eerlijker maken van ons voedselsysteem."

Het nieuwe team per 1 september
Sepha Smit wordt de nieuwe commercieel directeur van Odin International en treedt toe tot het directieteam. Ze heeft ervaring bij Plus, Hoogvliet en RvO Nederland.
Wouter Wezenbeek is nu hoofd Source & Supply bij Odin en wordt per 1 september directeur Source & Supply bij Odin De Nieuwe Band BV, onderdeel van Odin.
Lute Hummel blijft financieel directeur.
Merle Koomans van den Dries blijft algemeen directeur, en zal zich daarbij met name focussen op organisatievraagstukken en community-ontwikkeling.

"Het is een team dat voor de nieuwe fase die nu aanbreekt nieuwe randvoorwaarden gaat creëren en bestaande organisatieaspecten gaat professionaliseren." Merle is zich zeer bewust van de sociaal-maatschappelijke omstandigheden die in een rap tempo aan het veranderen zijn en de klimatologische effecten op de mens en de natuur. Het zijn volgens Merle omstandigheden die je dwingen heel scherp te letten op de kansen en de bedreigingen die deze fundamentele systeemwijzigingen met zich meebrengen. "De kracht van onze coöperatie moet voortkomen uit een gezonde mix van jonge ambitieuze mensen en ervaren krachten die de basis vormen voor het ontstaan van Odin. Dagelijks moeten we ons ervan bewust zijn, dat wanneer je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, je krijgt wat je altijd hebt gekregen. Vanuit dat mantra moeten we veranderingsbereidheid tonen. De wereld van morgen vraagt van ons iets anders dan wat zij gisteren van ons heeft gevraagd."

Voor meer informatie:
Merle Koomans van den Dries
Odin
De Panoven 1
4191 GV Geldermalsen© Potentieel
Tel.: 0345 577133
[email protected]
www.odin.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer