Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Buro Bio is steeds toonaangevender geworden

"Een jaar op stoom en niet verdampt"

Tholen - Ruim een jaar geleden startten Natalie Oudenhoven en Joyce van den Bos het communicatieadviesbureau BuroBio. Het Biojournaal is benieuwd hoe het de professionals in het eerste jaar is vergaan en welke ontwikkelingen zij hebben gesignaleerd, nu ze vanuit een andere rol het marketing- en communicatievak inhoud en vorm geven. Bij de start van hun bureau waren Natalie en Joyce intrinsiek gemotiveerd om van betekenis te zijn voor de biologische sector; zij kozen heel bewust voor deze sector.

© Buro BioTijdens de PLMA-Beurs introduceerden, links Joyce, rechts Nathalie, de Bioroute

Ruim twaalf maanden geleden
Joyce: "Ons hart ligt bij de biologische sector. De afgelopen jaren hebben we veel ondernemers in de bio-sector mogen ontmoeten, van bio-boeren tot bio-producenten. Al deze ondernemers hebben met elkaar gemeen dat ze overtuigd zijn van hun vermogen om met biologische producten bij te dragen aan een betere, groenere wereld. De groeiende interesse van de consument in duurzame voeding en het toenemende groene koopgedrag bieden veel kansen voor ondernemerschap met een groen hart. En precies dat maakt het werken in de bio-sector zo inspirerend: het samenwerken met ondernemers die het anders durven te doen!"

Natalie: "In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat het best lastig is om de juiste snaar te raken in de communicatie rondom biologisch," vertelt Natalie bij de start. "De boodschap achter het keurmerk is vrij complex en niet altijd in twee zinnen uit te leggen aan de doelgroep. Dit vraagt van marketing- en communicatieprofessionals specifieke kennis en ervaring over wat wel en niet werkt bij de consument. De kennis en ervaring die wij op dit gebied hebben opgedaan, zetten we nu graag in om andere bio-merken te versterken – en om reclamebureaus die hierbij betrokken zijn, nog meer uit te dagen. Onze kracht ligt in het denken vanuit de doelgroep en onderzoeken hoe biologisch daarin past."

Een jaar op stoom
Natalie: "Het is een jaar geweest waarin we goed op stoom zijn gekomen – echt boven verwachting. We zijn van start gegaan met meteen al een aantal opdrachten."

Hebben jullie een voorbeeld van een opdrachtgever waarbij jullie de opgebouwde kennis en ervaring in de volle breedte en diepte hebben kunnen inzetten?
Nathalie: "BD-Totaal is een prachtig voorbeeld. We denken mee vanuit een strategisch kader en ontwikkelen van daaruit communicatie-instrumenten, die we vervolgens samen met onze externe creatieven vormgeven. Dat is heerlijk werken, want je kunt een wezenlijke bijdrage leveren aan de realisatie van de bedrijfsambities. Daarnaast ondersteunen we hun verkoopprocessen. Zo hebben wij bijvoorbeeld de marktverkenning uitgevoerd voordat we met onze adviezen kwamen."

Niet alleen biologische bedrijven maken deel uit van hun portfolio; ook de overheid heeft inmiddels een beroep gedaan op Buro Bio.
"Dat klopt," vertelt Joyce. "Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft ons gevraagd een verkenning uit te voeren naar de mogelijkheden om de markt te inspireren om over te stappen naar biologisch. Dat is natuurlijk bijzonder eervol als je als beginnend bureau voor zo'n opdracht wordt benaderd."

Jullie hebben in dat kader een Bioroute ontwikkeld om vanuit het biologisch keurmerk, in opdracht van het ministerie, het gesprek aan te gaan met geïnteresseerden?
"Ja, we stonden met een stand op de PLMA-beurs en richtten ons daar specifiek op inkopers uit de retail en foodservice. De Bioroute gaf in één oogopslag een overzicht van het aanbod aan biologische producten en producenten. De aanwezige bedrijven reageerden erg enthousiast: ze waren blij dat deze route bestond en dat zij daarin waren opgenomen.
Wie de hele Bioroute had gevolgd, kreeg bij onze stand een biologische notenreep met de tekst: 'Gefeliciteerd, je hebt de bio-smaak te pakken!'"

"Wij bruisen van de ideeën"
Bij de start van Buro Bio was jullie ambitie om de juiste snaar te raken bij de doelgroep van jullie opdrachtgevers. Is dat gelukt?
"De reacties die we van onze opdrachtgevers krijgen, geven ons geen reden om te denken dat dat niet gelukt is. We willen dat onze opdrachtgevers en hun doelgroepen kansen zien, deze herkennen en gemotiveerd blijven om vanuit een biologische visie bij te dragen aan de verbetering van mens en natuur. Vanuit zo'n ketengedachte kunnen mooie resultaten worden geboekt. We bruisen van ideeën voor de sector en voor de bedrijven en organisaties die de biologische sector vertegenwoordigen."

Hoe komt dat?
"Dat komt doordat Joyce en ik als team supergoed met elkaar kunnen samenwerken en elkaar creatief aanstekelijk versterken. Ik ben voorheen ook een tijd zelfstandig ondernemer geweest, maar dit is echt anders. We kunnen samen heerlijk 'out of the box' denken, zowel op het gebied van strategie als creatieve conceptontwikkeling. Die dynamiek is goed voor onszelf én voor onze huidige en toekomstige opdrachtgevers."

Voor meer informatie:
Joyce van den Bos & Natalie Oudenhoven
BuroBio
[email protected]
[email protected]
www.burobio.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer