Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consistentie en consumptie blauwe bessen en een sprekend kasgroentenvoorbeeld

Fotoreportage Sekoya Field & Forum in Meterik

Tholen - De wereldwijde licentiehouders van Sekoya en category managers van de supermarkten verzamelden zich dinsdag 15 juli bij Fall Creek in Meterik voor het Sekoya Field & Forum. Na een bustrip naar een nabijgelegen veld waar de Sekoya Grande en Crunch zowel in potten als in de grond werden geteeld, ging het officiële programma van start.

De teelt van de het Sekoya-bessenprogramma groeit gestaag. Door de veertien aangesloten leden (NorthBay Produce, Alpine Fresh, SanLucar, Surexport/RK Growers, abbGrowers, Joy Wing Mau, Fresh Produce Group, Core, Zur Group, Prize, Fruitist, Agroberries/Berryfresh, Berries Paradise, Rainier Fruit en Mastronardi) worden deze rassen inmiddels in dertig landen geteeld, goed voor een productie van 125 miljoen kilo, zo vertelde general manager Mark David.

© Izak Heijboer | BioJournaal.nl
Sophie Hammerschmidt en Martin Schneider van Aldi met in het midden Michael Magli van SanLucar Germany

Dit keer was er speciale aandacht voor de lokaal geteelde mid/high chill blueberries. Mariusz Padewski van Fall Creek gaf een toelichting op het nieuwe wereldwijde onderzoeksproject waarvoor onder meer het Delphy Improvement Centre in Bleiswijk wordt ingeschakeld. "We brengen de winter en de zon in de kas, alles met als doel om de teelt en kwaliteit van het fruit met een datagedreven aanpak te optimaliseren."

Versheid hoog op wensenlijstje consument
Naast de teelt stond ook de consumptie van de blauwe bessen centraal. Ben Lewis van Sekoya lichtte een consumentenonderzoek toe dat was uitgevoerd in Duitsland, Polen, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden. Gemene deler was dat de versheid van de blauwe bessen bij al deze consumenten hoog op de agenda staat. De gezondheidsvoordelen staan met name bij de Spaanse, Poolse en Britse consument hoog op het wensenlijstje.

© Izak Heijboer | BioJournaal.nl
Bas Tramper van Fall Creek dat zelf op woensdag 16 juli veel telers verwelkomt in Meterik

Desserts, snacks en smoothies zijn de populairste toepassingen voor blauwe bessen in de verschillende landen. Poolse consumenten gebruiken ze vaker in desserts en als snack dan de meeste andere landen, terwijl Britse consumenten de bessen vaker gebruiken bij het ontbijt. De grootste pijnpunten zijn, ongeacht het land, de prijs en beschikbaarheid van de blauwe bessen. Opvallend genoeg scoort Zweden het laagst in dit onderzoek op de interesse voor bio-bessen. Lewis gaf aan dat ook eenzelfde consumentenonderzoek op de veelbelovende Aziatische markt op de planning staat.

Mastronardi: 2.800 hectare kasgroenten in VS, Canada en Mexico
Ter inspiratie was er ook een bijdrage vanuit een ander spectrum van de AGF. Amar Raja van Mastronardi Produce lichtte de groei van de kasgroentengigant toe, die inmiddels op ruim 2.800 hectare teelt in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Branding is voor het familiebedrijf, dat momenteel geleid wordt door de vierde generatie, van groot belang. Met kleurrijke merken wordt volgens hem de 'stopability' in de winkel verhoogd en de 'shopability' verbeterd.

© Izak Heijboer | BioJournaal.nl
Amar Raja van Mastronardi Produce

Met de juiste rassen en de juiste merken heeft de teler volgens Raja een nieuw kwaliteitslevel op de Noord-Amerikaanse markt gelanceerd. Zo is de verkoop van snack- en roma-tomaten met respectievelijk 11 en 4% toegenomen, terwijl de afzet van tros- en vleestomaten met 9 en 8% is afgenomen. Ook de mini-komkommers van Mastronardi zijn in opmars. Daarbij gaat de markt steeds meer over naar kasgeteelde producten. Een belangrijk onderdeel van het succes van Mastronardi is volgens hem de strategie met doelstellingen die jaarlijks worden geformuleerd, waar iedereen van CEO tot warehousemedewerkers zich strikt aan dient te houden.

Panel
Of deze situatie ook voor de Europese markt te kopiëren is? Fred Douven van abbGrowers denkt van niet. "Amerika heeft vijftig staten met ook nog eens overlap in retailers. Europa telt alleen al 44 landen." Samen met Sabina Wyant van Marks&Spencer en Cindy van Rijswick van Rabobank verzorgde hij het afsluitende panel. De junimaand werd door de panelleden als meest kritische beschouwd, al zorgen de weersextremen in de wereldwijde teelt voor grote uitdagingen.

© Izak Heijboer | BioJournaal.nl
Afsluitende paneldiscussie geleid door Alexis Simões met Fred Douven (abbGrowers), Sabina Wyant (M&S) en Cindy van Rijswick (Rabobank)

Consistentie in aanbod en kwaliteit, 52 weken per jaar, is dan ook van groot belang. Cindy noemde een voorbeeld van een promotieactie voor twee verpakkingen blauwe bessen bij een retailer, waarbij de bessen van leveranciers uit verschillende landen met verschillende rassen en een groot verschil in kwaliteit werden gevoerd. De inzet op het Mid-High Chill project van Sekoya werd dan ook geroemd. "De grote vraag is hoe we de Duke kunnen vervangen", zo stelde Wyant.

"Er zijn op het terrein van arbeid nog wel uitdagingen, maar er liggen kansen voor high-chill", zo besloot Cindy. In de afsluitende wrap-up gaf Mark David van Sekoya aan dat de agenda van de blauwe bessensector in tien jaar drastisch is veranderd. "Wees voorbereid op het onverwachte", zo hield hij de aanwezigen voor.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Gerelateerde artikelen → Zie meer