In 2024 groeide de verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland met 13%. In 2024 groeide de verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland aanzienlijk, wat boeren en werknemers extra premie opleverde. De Fairtrade premie steeg naar 9,5 miljoen euro.
"De cijfers laten één ding zien: het vertrouwen in Fairtrade is sterk. Steeds meer consumenten en bedrijven kiezen bewust voor producten waarbij mens en milieu centraal staan, niet als sluitpost, maar als fundament", aldus Fairtrade Nederland.
© Fairtrade Nederland
Groei in cijfers
- Totaal volume: + 13%
- Cacao: + 10%
- Koffie: + 4%
- Bananen: + 9 %
- Katoen: + 13%
- Overige producten: + 9 %
- Totaal premie: 9,5 miljoen euro
De toenemende vraag maakt meer impact mogelijk. "Grotere volumes zorgen ervoor dat boerenorganisaties en plantages meer kunnen investeren in betere landbouwpraktijken, mensenrechten, milieubescherming en inkomensverbetering. Zo dragen hogere verkopen direct bij aan sterkere gemeenschappen, duurzamere ketens en meer toekomstperspectief voor boeren en werknemers wereldwijd."