Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart Vromans, TerraVie over afzetmogelijkheden voor biologische aardbeien:

“Alleen met absolute topkwaliteit kunnen we de markt verder laten groeien”

Tholen - "Wij hebben een nichemarkt opgezocht en willen daar topkwaliteit bieden," verklaart Bart Vromans, die samen met collega Hanneke Versteijnen zich in Loon op Zand onder meer richt op het telen van biologisch zachtfruit, de keuze voor biologisch. "Van oorsprong waren we een conventionele zachtfruitteler met een focus op rode bessen. We zagen collega-telers om ons heen groeien naar 20 of 30 hectare en daar wilden we niet in mee. Dus toen de vraag vanuit een organisatie naar meer biologisch zachtfruit kwam, was de keuze snel gemaakt."

Het assortiment bevat, naast rode en blauwe bessen, bramen en frambozen ook aardbeien. Dat is bijzonder, want er worden niet heel veel biologische aardbeien aangeboden. Bart wijt het aan de teelt die ingewikkeld is en veel kosten met zich brengt. "De biologische aardbeienteelt is heel gevoelig voor ziekten en plagen en het is een dure teelt vanwege de vele arbeid die erin gaat zitten, omdat het plukken handmatig op de knieën gebeurt, biologische aardbeien worden immers in de grond geteeld. Als de teelt dan mislukt, is er veel geld verloren."

Inzetten op wow-factor
Toch zetten Bart en Hanneke vol in op de biologische aardbeienteelt omdat het ze de kans biedt zich te richten op wat ze het allerbelangrijkste vinden: kwaliteit. "We werken aan superkwaliteit zodat we goed smakende aardbeien met een wow-factor kunnen aanbieden, waar consumenten voor terugkomen."

Want Bart is ervan overtuigd dat kwaliteit de enige manier is om de vraag naar biologisch zachtfruit te laten groeien. "Er ligt niet altijd topproduct in de winkels, met als gevolg dat de consument teleurgesteld raakt en niet nog eens biologisch zachtfruit koopt. Als je een duur product koopt, moet dat wel waargemaakt worden. Alleen met absolute topkwaliteit kunnen we de markt verder laten groeien."

Streven naar meer doorstroomsnelheid
De biologische zachtfruitteler ziet dat het inkoopbeleid een rol speelt bij het behouden van de kwaliteit. "Er moet meer doorstroomsnelheid komen. Als je groot inkoopt, blijft het langer in de schappen liggen en is er de kans dat de consument teleurgesteld wordt. Koop je als winkel elke dag een kist of bestel je er 10 in één keer en doe je daar de hele week mee? Zo wordt er bijvoorbeeld als de prijzen nu laag zijn, extra ingekocht om volgende week in de schappen te leggen. Dat is niet goed en daardoor kunnen we markt verliezen, want dan zijn de consumenten teleurgesteld. Biologisch zachtfruit moet vandaag geplukt worden, morgen in de winkel liggen en binnen een dag of twee zijn geconsumeerd. Alleen als je heel kort op de bal speelt, blijf je topkwaliteit aanbieden. Als iedereen zich daarvan bewust is, kun je sprongen maken."

TerraVie zet het zachtfruit, behalve in de eigen boerderijwinkel in Loon op Zand, ook af bij supermarkten, biowinkels, handelaren en andere biologische boerderijwinkels. Hoewel er vraag genoeg is, blijft de prijs een struikelblok, stelt Bart vast. "In ons bedrijf hebben we vanwege de vaste kosten een bepaalde schaalgrootte nodig en dat is meer dan we kunnen afzetten in onze eigen boerderijwinkel. Vraag is er voldoende, omdat er maar weinig biologische aardbeien worden aangeboden. Maar daar hangt een prijskaartje aan. Sommige partijen zijn bereid dat te betalen, terwijl anderen puur op prijs inkopen met als argument dat het voor de consument betaalbaar moet blijven."

Eerste levensbehoefte
Toch denkt Bart dat biologische producten in principe voor veel mensen bereikbaar zijn, als de aankoop ervan prioriteit krijgt. "Voeding is een eerste levensbehoefte en veel andere dingen waar geld aan wordt uitgegeven zijn dat niet. Natuurlijk genieten mensen van bijvoorbeeld hun vakantie, maar van ons bakje aardbeien genieten ze ook. "

Eén van de oplossingen die Bart ziet om de afzet te laten groeien, is het creëren van een merk. "De consument moet ons product kunnen herkennen. Net zoals de consument bijvoorbeeld Honingtomaatjes kent, waardoor het product in staat is om een meerprijs te realiseren ten opzichte van collega-tomaten. In plaats van naar biologische aardbeien, moeten consumenten vragen naar TerraVie-aardbeien, dat is onze doelstelling."

TerraVie had recent frambozen op overschot. Die werden online aangeboden.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Terravie
Loonse Molenstraat 35
5175 PS Loon op Zand
Tel: 06 47055166
[email protected]

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer