Tholen - Afgelopen weekend gooide Franklin Ginus - Co-CEO van Fairtrasa International en voormalig directeur Chiquita - een steen in de vijver met zijn oproep om de congestie in Noord-Europese havens bespreekbaar te maken. "Gemiddelde wachttijden van vier tot vijf dagen lijken misschien beperkt, maar in onze handel kan dat het verschil betekenen tussen het leveren van topkwaliteit of het afkeuren van een complete lading."
De vertragingen hebben directe gevolgen voor het verse fruit dat Fairtrasa uit Latijns-Amerika en Afrika importeert. "In de biologische sector is de houdbaarheid van producten vaak korter. Vorig jaar hebben de aanhoudende vertragingen bij ons tot grote schade geleid. Containers met fruit dat maar twee weken houdbaar is, staan soms acht tot tien dagen stil. Dat risico kunnen we niet verhalen op onze producenten, waardoor wij als importeur met de schade blijven zitten."

Daarnaast staat de betrouwbaarheid van de sector onder druk. "We verliezen onze geloofwaardigheid. Er zijn al partijen die ervoor kiezen om hun lading niet langer via Rotterdam aan te voeren. En de vertragingen blijven zich opstapelen. Er wordt vaak gewezen naar capaciteitsproblemen in de haven, maar als onze slagvaardigheid daardoor verdwijnt, ontstaat er een ongelijk speelveld. Er lopen allerlei projecten, maar tot nu toe merken wij daar weinig van. Voorraad opbouwen is voor ons geen optie: we zijn volledig afhankelijk van geplande aankomsttijden", vertelt Franklin.
Ginus ziet ook ruimte voor verbetering in het douaneproces. "Het lijkt wel alsof tegenwoordig elke container wordt gecontroleerd op drugs. Begrijpelijk, maar waarom gebeurt dit niet al in het land van herkomst? De problemen beginnen immers bij het traject van plantage tot haven. Als die controles daar zouden plaatsvinden, zouden wij hier veel minder vertraging oplopen."
Door de beschikbaarheidsproblemen komen ook klantrelaties onder druk te staan. "In onze branche is leveringsbetrouwbaarheid cruciaal. De gevolgen zijn niet alleen financieel, maar raken de hele keten: van telers tot klanten. Het leidt tot meer voedselverspilling en minder afzetmogelijkheden."
Volgens Ginus is havencongestie een complex systeemprobleem. "Het is niet de schuld van één partij, maar een gezamenlijke uitdaging voor de sector. Met mijn oproep hoop ik een open dialoog te starten over hoe we de integriteit van de AGF-handel kunnen beschermen in deze onvoorspelbare tijden. Ik hoop dat we ideeën kunnen uitwisselen en samen oplossingen vinden. In onze sector maken zelfs een paar dagen het verschil."
Voor meer informatie:
Franklin Ginus
Fairtrasa International
Tel: +31 (0)174 291600
Hovenierstraat 120
2671 DB Naaldwijk
[email protected]
www.fairtrasa.com