Tholen – De Smaakspecialist ontwikkelt en produceert duurzame levensmiddelen, die worden gedistribueerd en geëxporteerd naar 25 landen, voornamelijk binnen Europa. "Wij geloven oprecht in de kracht van goede voeding en de positieve invloed daarvan op zowel de gezondheid van mensen als op de planeet. Met aandacht en liefde voor mens, dier en natuur maken wij de mooiste producten voor in het supermarktschap," zegt Pieter Dirven, eigenaar van De Smaakspecialist. "Dit doen we voornamelijk onder onze eigen merken, zoals Smaakt, BioToday, RAW Organic Food en Better Pete." Pieter is een visionaire en gedreven ondernemer, die zich inzet voor duurzame en biologische producten met een duidelijke missie.
Pieter Dirven: "KidsProef programma draagt bij aan bewustwording"
Hoe De Smaakspecialist begon
Het Markdal: een prachtig stukje natuur, vlak bij het dorpje Ulvenhout. Hier begon ooit het verhaal van De Smaakspecialist. In 2004 besloot een zestal bevlogen supermarktondernemers de stoute schoenen aan te trekken. Vanuit een kantoor aan huis werden plannen gesmeed en hard gewerkt om het supermarktschap te veroveren met eerlijke producten. Als 'Teamzes' gingen ze van start. Wat begon als een uit de hand gelopen hobby, groeide al snel uit tot een serieuze onderneming. Uiteindelijk werd gezamenlijk besloten dat Pieter Dirven het bedrijf alleen zou voortzetten, met een duidelijke droom voor ogen.
De droom
Volgens Pieter ontbrak het de supermarkten niet alleen aan mooie producten, maar vooral aan producten die met liefde voor de wereld zijn gemaakt. "Ik ben ervan overtuigd dat we zelf de verantwoordelijkheid hebben om goed voor onze planeet te zorgen." Zo ontstond een droom: verantwoord eten voor iedereen toegankelijk maken, met aandacht voor mens, natuur en milieu – en dus gewoon verkrijgbaar in het supermarktschap, zodat het voor iedereen een haalbare keuze wordt.
In 2011 werd De Smaakspecialist opgericht. Dit markeerde het begin van een ontdekkingstocht in de wereld van biologische teelt, pure ingrediënten en duurzame verpakkingen. Of, zoals Pieter het zelf kernachtig samenvat: "Eet geen gif." Een simpele waarheid die de basis vormt van zijn missie.
De reis
Die ontdekkingstocht heeft inmiddels geleid tot een breed assortiment: van houdbare tot verse producten, van biologisch tot glutenvrij. Dit alles grotendeels onder eigen A-merken zoals Smaakt, RAW Organic Food, BioToday, Consenza, Seamore en Better Pete. "Onze producten hebben inmiddels een stevige plek in het supermarktschap veroverd. En hopelijk inspireren ze steeds meer consumenten om bewustere keuzes te maken."
"Vanuit ons Landgoed Luchtenburg in Ulvenhout werken we dagelijks aan duurzame voeding en bewustwording, met als doel bij te dragen aan het behoud van natuurgebieden zoals ons geliefde Markdal – de plek waar het allemaal begon."
KidsProef
Pieter gelooft dat bewustwording bij kinderen essentieel is voor een gezonde toekomst. "Wanneer kinderen leren wat verantwoorde keuzes zijn, zullen zij niet alleen beter voor zichzelf zorgen, maar ook voor de wereld om hen heen." Zo ontstond het initiatief KidsProef: een educatief lesprogramma over voeding. "Binnen ons bedrijf werken verschillende foodies die graag hun kennis delen — ook met kinderen. Educatie over voeding kan volgens ons niet vroeg genoeg beginnen."
"We leven in een wereld waarin het aantal inwoners elke dag groeit. In 2050 zullen er naar verwachting 9 miljard mensen op aarde zijn. De aarde zelf groeit helaas niet mee, en het wordt een enorme uitdaging om iedereen van voedsel te blijven voorzien."
Waar kun je dan beter beginnen dan bij de jonge generatie? "Zij zullen later het meest te maken krijgen met die uitdaging. Kinderen hebben de toekomst, dus het is van belang dat ze nu al leren verantwoorde keuzes te maken. Alleen dan kunnen we over tientallen jaren nog steeds rekenen op een leefbare wereld — mét eten en drinken voor iedereen."
De toekomst
Samen met zijn team heeft Pieter de ambitie om in 2029 de omzet van De Smaakspecialist te verdubbelen. "We gaan fors uitbreiden: geografisch, qua landen én in productcategorieën. Daarbij sluiten we overnames niet uit. Ook werken we aan een betere schappositie: onze producten moeten op hetzelfde niveau liggen als reguliere A-merken, en dat tegen vergelijkbare prijzen. Zo krijgt de consument een eerlijke keuze, en wordt prijs geen obstakel meer om over te stappen op biologisch."
Ook op educatief vlak liggen de ambities hoog. "We bieden nu lesprogramma's aan op ruim 250 scholen, maar we willen doorgroeien naar 1.500 scholen in de komende jaren."
Dat vraagt inzet, samenwerking en betrokkenheid. "Klopt. Daarom zoeken we actief contact met onderwijsondersteuners, docenten, schooldirecties, vrijwilligers en ouders. Als er partijen zijn die mee willen bouwen aan die missie, laat ze dan vooral contact met mij opnemen. Groei is meer dan de som der delen. Een integrale aanpak, waarin educatie centraal staat, vormt volgens mij de basis voor een gezonde toekomst — voor onze kinderen én voor de aarde."
Scholen, docenten en ambassadeurs die willen bijdragen aan bewustwording bij kinderen, kunnen zich aanmelden via www.kidsproef.bio
Voor meer informatie:
Pieter Dirven
Luchtenburgseweg 2
4858 RJ Ulvenhout AC
Tel.: 076 565 6709
[email protected]
www.desmaakspecialist.nl