Tholen - In 2014 werd in Andijk, gelegen aan het IJsselmeer, Ad Terram Treatment Technologies opgericht. Het bedrijf wordt geleid door Carla Meijles, de dochter van een zaadhandelarenfamilie. Het bedrijf is sterk missiegericht en wordt gedreven door Carla, die de personificatie van die gedrevenheid is.
"Waar een klein dorp groot in is"
Tot op detailniveau is zij in staat om elk van de door hen geproduceerde biostimulanten, zaadcoatings en micro-organismen onder de aandacht te brengen van de juiste luisteraar. Carla Meijles: "Ik ben gewoon bezeten van het vak en trots op het feit dat ik Ad Terram – wat overigens 'voor de aarde' betekent – mag ontwikkelen en internationaal op de kaart mag zetten, samen met een geweldig team van familie en collega's. Wat wil een mens nog meer?"
Bedrijfsconcept
Ad Terram is, zoals gesteld, sterk missiegedreven. "We willen de agro-industrie voorzien van milieuvriendelijke producten om deze sector te ondersteunen bij de veranderingen die voor ons liggen. In de afgelopen jaren zijn we gegroeid en is ons merk nu wereldwijd vertegenwoordigd. Onze producten vonden hun weg naar de biologische telers, terwijl veel conventionele telers de hoeveelheid chemische residuen in hun bodem verminderden. We zijn er trots op dat al onze producten sinds onze oprichting microplasticvrij zijn.'
Carla Meijles: "Ik vertel graag over onze producten, de markt en de mensen"
Binnen het bedrijfsconcept ligt een sterke focus op standaardisering. Carla: "Om biologische behandelingen te standaardiseren, moeten ze praktisch toepasbaar zijn. Daarom zijn het merendeel van onze zaad-, bodem- en plantbehandelingen universeel toepasbaar, wat er geen twijfel over laat bestaan dat dit de weg vooruit is. Innovatie is een noodzaak, dus investeren we een groot deel van onze omzet in onderzoek en ontwikkeling. Zo kunnen we hoogwaardige en milieuvriendelijke producten blijven leveren die de land- en tuinbouw nog veerkrachtiger maken."
Ad Terram ontwikkelt en produceert biostimulanten, zaadcoatings en micro-organismen voor alle groente- en akkerbouwgewassen. "Sinds onze oprichting zien we dat de vraag naar biologische middelen binnen de conventionele markten toeneemt. 98% van onze biologische producten vindt zijn weg naar de conventionele telers. 2% gaat naar de biologische bedrijven."
Dat is wel uniek, dat jullie als 100% biologisch en Skal-gecertificeerd bedrijf jullie primaire afzet in de gangbare markt realiseren. Carla: "Dat is uniek, maar tegelijkertijd ook weer niet. Het areaal van gangbare telers is veel groter, en daarbij wil de conventionele sector ook echt duurzamer gaan en blijven produceren. Dit is een wereldwijde trend, vandaar dat we ook internationaal zo sterk aan het groeien zijn." Vooral door de unieke eigenschappen die per productgroep internationaal worden gewaardeerd. "Bijvoorbeeld onze zaadcoatings, die de gebruiker niet hoeft terug te drogen, onze biostimulanten die bestaan uit geselecteerde plantextracten, en de micro-organismen die twee jaar houdbaar zijn."
"Al onze producten zijn microplasticvrij"
Visie
"Iedereen die op deze aarde woont, wil graag dat de aarde gezonder blijft en op onderdelen weer gezond wordt. Daardoor groeit de vraag wereldwijd naar biologisch geteelde groenten."
Volgens Carla kan dat alleen gebeuren als er blijvend wordt geïnnoveerd, waardoor chemische gewasbeschermingsmiddelen grotendeels vervangen worden door biologisch verantwoorde middelen. Daarom is ze erg blij met het recent verworven CE1-certificaat voor biostimulanten. "Dat geeft ons de mogelijkheid om onze biologische producten vrij door heel Europa te vermarkten, met duidelijke en onderbouwde claims die we staven met proefresultaten. Zo zijn al onze producten bijvoorbeeld ook microplasticvrij, wat bijdraagt aan het milieuvriendelijker maken van de Europese land- en tuinbouw."
Focus
Ook dit jaar staat weer in het teken van beurspresentie. "We gaan dit jaar naar Istanbul, Edinburgh, Lelystad en Zwaagdijk. Allemaal beurzen op het gebied van nationale en internationale zaadhandel en ontwikkelingen. Dat is voor ons een heel belangrijk marketing- en communicatie-instrument. We knopen nieuwe relaties aan en bestendigen bestaande klantcontacten."
Een tweede focuspunt vormt het actief vermarkten van de micronutriënten. "Deze zijn niet synthetisch, maar bestaan uit natuurlijke suikers, waardoor de opname wordt versneld. Dit is een innovatie die we twee jaar geleden met succes hebben gelanceerd."
Verdere internationalisering door directe en indirecte verkoop aan de eindgebruiker is blijkbaar een belangrijk aandachtspunt. "Met name de Verenigde Staten vormen voor ons een sterke groeimarkt. Ondanks dat Trump er alles aan doet om de importheffingen door te voeren, voorzien wij niet echt grote problemen. Onze inspanningen van de afgelopen jaren op het gebied van relatieopbouw zijn zo succesvol gebleken dat wij het volledige vertrouwen hebben bij onze potentiële afnemers. Daar komt niemand of niets tussen." Al hun producten zijn inmiddels aangemeld bij het OMRI, het Amerikaanse equivalent van de Skal-certificering. "We zien dat proces met veel vertrouwen tegemoet."
Jullie internationale presentie in Europa, Zuid-Amerika, Australië, Azië en binnenkort ook formeel in de VS, had je dat tien jaar geleden kunnen denken? "Het klinkt raar, maar als je zoals wij al zolang in deze markt bezig bent, ontkom je er niet aan om internationaal te gaan. Het is namelijk een relatief kleine markt."
Voor meer informatie:
Carla Meijles
Ad Terram Treatment Technologies B.V.
Kleingouw 126
1619 CJ Andijk
Tel: +31 (0)22 8593813
[email protected]
www.ad-terram.nl