Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groothandel Novitalia groeit, mede door een stevig biologisch assortiment

"Hij zag dat zijn kindje in goede handen kwam"

Tholen - Sinds drieënhalf jaar is Arnoud Zuijdendorp eigenaar van Novitalia, de in Amsterdam gevestigde groothandel in Italiaanse producten. Novitalia importeert alles zelf. Het bedrijf bestaat uit een groothandelswinkel van 1.200 m² en een groothandelsafdeling. Een deel van de 2.000 aangeboden producten is biologisch. Het totale biologische assortiment omvat 25 productcategorieën, waaronder sauzen, pasta's en olijfoliën.

Arnoud is een Italofiel. Hij houdt van de Italiaanse natuur, kent de cultuur en mentaliteit, spreekt de taal en kookt graag Italiaans. Arnoud heeft een zakelijke achtergrond in de automotive-industrie. Toch gaf dat op een gegeven moment te weinig voldoening; hij wilde een eigen bedrijf, bij voorkeur met een Italiaans tintje.

"Als ik niet mijn dagelijkse portie Italiaans krijg, heb ik geen voldaan gevoel"

Dat het meer zou worden dan alleen een tintje, had hij tijdens zijn zoektocht niet kunnen bevroeden. Hij liet zijn oog vallen op Novitalia, waar hij zelf al regelmatig als klant kwam. De toenmalige Italiaanse eigenaar was bereid om in gesprek te gaan, en zo gebeurde het. Arnoud: "Hij zag dat zijn 'kindje' in goede handen terechtkwam en gaf mij alle ruimte om het bedrijf in zijn volle breedte te optimaliseren en op onderdelen te professionaliseren." Het assortiment werd uitgebreid tot 2.000 producten, automatiseringssystemen werden verbeterd en het inkoopproces geoptimaliseerd. "Ik wilde de totale productkwaliteit over de volledige breedte laten toenemen. Dat kan alleen als je direct in Italië afnemer bent van de producent, en daarin zijn we geslaagd."

Marktgroei
Arnoud heeft samen met zijn team een aanzienlijke groei gerealiseerd. "We voeren vijfenveertig A-merken, rechtstreeks ingekocht uit Italië. Daarnaast hebben we het assortiment uitgebreid met een aanbod biologische productcategorieën." Arnoud vervolgt: "Voor ons was dat een logische stap, want we leveren al topkwaliteit producten waar enorme vraag naar is. Maar we weten allemaal dat je, als je het echt als 100% biologisch wilt aanbieden, een Skal-certificaat moet hebben. En dat hebben we gehaald." Volgens Arnoud heeft de Skal-certificering het bedrijf in zijn geheel versterkt. Hij merkt dat de marktgroei deels het gevolg is van deze stap. "Het is primair een inkoopmarkt: wanneer je, zoals wij, de beste Italiaanse producten rechtstreeks kunt inkopen en de totale keten kunt verkorten, heb je een geweldige marktpositie. De verkrijgbaarheid is hoog, de kwaliteit van de producten blijft top, en het logistieke proces wordt nauwgezet gemanaged." Wat daarbij zeker helpt, is het nieuwe pand dat ze sinds oktober betrekken. "We hebben de Italiaanse ambassadeur uitgenodigd om de opening te verrichten, dat was een hele eer."

Het nieuwe pand aan de Hemweg in Amsterdam, sinds oktober vorig jaar operationeel

Halffabrikaat
Biologisch is een trend die niet meer te stoppen is, weet Arnoud. "Italianen zijn daar heel ver mee. Het gaat om allergenen, glutenvrij, vegan, bio. Zeker in Italië zie je op de menukaarten allerlei aanduidingen van wat wel en niet in de gerechten zit. Noten, gluten, noem maar op."

"Uitbreiding van ons biologisch assortiment zit er aan te komen"

Daarnaast ontwikkelt zich een trend naar halffabrikaten. "Door onder andere een tekort aan personeel besteden veel restaurants het maken van basisproducten uit, zoals pizzabodems, pasta's en sauzen. Wij laten deze producten maken door 'onze' gespecialiseerde, hoogwaardige producenten in Italië. Door onze verkorte-ketenstrategie leveren deze producten niet in op kwaliteit."

Biologisch beleid
Het biologische aanbod wordt uitgebreid met kaas, koffie en diverse tomatenproducten. In de toekomst is het de bedoeling dat ze ook verse groenten en fruit gaan verkopen.
Arnoud is zich er tegelijkertijd goed van bewust dat mensen bereid zijn meer te betalen voor biologische producten. Alleen groeit het volume van consumenten die dat kunnen niet snel genoeg. "Je ziet wel dat mensen die meer kunnen betalen, vaker kiezen voor biologisch eten." Het is gebleken dat deze consumenten uitsluitend topkwaliteit verlangen. "Daar spelen wij op in door voortdurend de beste producenten in Italië te zoeken. En het moet gezegd worden, ook in dit geval helpt de Skal-certificering. Het dwingt ons om scherp te blijven op kwaliteit, proces en logistiek. Het biedt bovendien promotionele waarde, waardoor consumenten weten dat ze bij ons ook voor biologische producten terechtkunnen. Dat zijn allemaal positieve neveneffecten."

Toekomst
Met het oog op de toekomst heeft hij een deel van de aandelen verdeeld onder een aantal medewerkers, waaronder zijn zoon Luuk. "Net zoals mijn voorganger wil ik dat ons 'kindje' blijft groeien, door continu professionele aandacht te geven aan product, proces en markt."

Voor meer informatie:
Arnoud Zuidendorp
Novitalia BV
Nieuwe Hemweg 1
1013 BG Amsterdam
Tel.: +31 (0)6 38474167
[email protected]
www.novitalia.nl